Zaloguj
Reklama
(0)

Mleko jest dobrym źródłem wapnia, witaminy D i białka. W zależności od wieku większość dzieci powinna pić od 2 do 4 szklanek mleka każdego dnia, szczególnie jeśli nie spożywają żadnych innych pokarmów bogatych w wapń, takich jak jogurt, ser czy inne napoje wzbogacone tym pierwiastkiem.

Reklama

Niskotłuszczowe czy pełne mleko?

Nie trudno ustalić, jakiego rodzaju „mleko” dać noworodkowi i młodszemu dziecku, ponieważ większość rodziców wie, że podaje im się mleko matki lub preparat dla niemowląt wzbogacony żelazem. Większość rodziców wie również, że kiedy zrezygnuje się z karmienia piersią, bądź gdy ich dziecko skończy rok, należy przejść na mleko pełne.

Amerykańska Akademia Pediatrii zalecała, aby wszystkie dzieci przestawiały się na mleko o niskiej zawartości tłuszczu w wieku dwóch lat. Młodsze małe dzieci, które nie były karmione piersią, powinny pić pełne mleko. Zmieniło się to w 2008 r., kiedy AAP wydało nowe zalecenie, że mleko o obniżonej zawartości tłuszczu może być odpowiednie dla niektórych dzieci w wieku od 12 miesięcy do 2 lat, jeśli mają nadwagę lub jeśli członkowie ich rodziny borykają się z nadwagą lub wysokim poziomem cholesterolu.

Pełne mleko jest dobrą opcją dla małych dzieci w wieku powyżej 12 miesięcy, które nie są karmione piersią i nie piją mieszanki dla małych dzieci. Według AAP te „małe dzieci potrzebują kalorii z tłuszczu do wzrostu i rozwoju mózgu” i „jest to szczególnie ważne w pierwszych 2 latach życia”.

Jedną z zalet mleka pełnego w porównaniu z mlekiem niskotłuszczowym jest to, że jest lepsze w smaku, więc dla dzieci, które nie przyzwyczajają się do mleka o niskiej zawartości tłuszczu i po prostu nie chcą go pić, mleko pełne może być jedynym sposobem, aby w ogóle wypili mleko.

Mleko pełne może być również lepsze, jeśli masz bardzo wybrednego zjadacza, który nie ma nadwagi i po prostu nie otrzymuje wystarczającej ilości tłuszczu i kalorii z pozostałej części swojej diety.

Jaka jest różnica między mlekiem pełnym a tym o niskiej zawartości tłuszczu?

  • pełne mleko – 150 kalorii, 8 g tłuszczu;
  • mleko 2% – 120 kalorii, 4,5 g tłuszczu (mleko o obniżonej zawartości tłuszczu);
  • mleko 1% – 100 kalorii, 2,5 g tłuszczu (mleko o niskiej zawartości tłuszczu);
  • odtłuszczone mleko – 80 kalorii, 0 g tłuszczu (beztłuszczowe mleko).

Co z mlekiem sojowym itp.?

Mleko sojowe, migdałowe i ryżowe itp. są zazwyczaj niskotłuszczowe, więc stanowią dobry wybór, gdy dziecko skończyło 2 lata, szczególnie jeśli jest uczulone na mleko krowie lub ma nietolerancję laktozy.

Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze