Zaloguj
Reklama

Soki alternatywą dla owoców i warzyw

Soki owocowe
Fot. medforum
Soki owocowe
(0)

Dieta dziecka powinna być zbilansowana oraz zawierać wszystkie, zalecane produkty z piramidy żywieniowej, by dać dziecku możliwość bezpiecznego wzrostu oraz rozwoju. Jak wskazują wyniki badań, dieta dzieci w Polsce jest uboga z grupę produktów, które mają w diecie ogromne znaczenie – mowa o warzywach i owocach. Unikanie owoców i warzyw bywa wynikiem niewiedzy rodziców w tym zakresie i tu widoczna jest duża rola pediatrów, z drugiej jednak strony, sama niechęć dzieci do spożywania tych produktów również stanowi znaczący problem. Na pomoc w tej sytuacji mogą przyjść soki owocowe.

Reklama

Warzywa i owoce w diecie dziecka

W 2016 roku Instytut Żywności i Żywienia opracował nową Piramidę Prawidłowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, gdzie podkreślona została kluczowa rola w odżywaniu owoców i warzyw. To właśnie ta grupa pokarmów została wskazana jako podstawa dziennej racji pokarmowej.

Rzeczywistość niestety odbiega od tego wzorca, gdyż odnośnie dzieci, spotkać się można z wybiórczym jedzeniem tych produktów, a co więcej – z niechęcią do wybranych grup produktów z tego zakresu. Jak wybrnąć z tej patowej, jak się wydaje sytuacji?Alternatywą może okazać się sok owocowy. Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) szklanka soku (o pojemności około 200 ml) jest w stanie zastąpić jedną z 5 zalecanych dziennych porcji warzyw lub owoców, a odnośnie dzieci porcja ta wynosi 150 ml. Kiedy więc dziecko wyraża niechęć do spożywania warzyw owoców, warto, w porozumieniu ze specjalistą lekarzem lub dietetykiem, włączyć do diety odpowiednie porcje soku owocowego.

Witamina C

Bardzo istotnym elementem w żywieniu dzieci jest niewątpliwie witamina C – kwas askorbinowy, który odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu i rozwoju organizmu. Jest to witamina, którą powszechnie można spotkać w owocach i warzywach. Dla zobrazowania - szklanka pasteryzowanego, pomarańczowego soku jest w stanie dostarczyć dziecku 100% dziennego zapotrzebowania na tę właśnie witaminę witaminę (przy założeniu, że uśredniona norma RDA dla dzieci wynosi 55 mg/dobę). Wyjaśnia to fakt, dlaczego w Stanach Zjednoczonych, czy krajach skandynawskich, powszechną praktyką jest szklanka soku pomarańczowego spożywana do śniadania.

fot. panthermedia

Witamina C skraca także czas trwania infekcji, oraz zwiększa przyswajanie żelaza, którego zapas zużywany jest w stanie zapalnym. Jest to niezwykle cenna informacja dla rodziców szczególnie w okresie jesienno- zimowym, lub w przypadku dzieci, które rozpoczynają swoją przygodę ze żłobkiem lub przedszkolem. Soki są więc w jednakowym stopniu wartościowe, co owoce z których są one wykonane, jednak są one płynami hipertonicznymi, czyli woda, którą zawierają, wchłania się do organizmu powoli i równomiernie dostarczając jednocześnie substancji odżywczych, witamin, mikro- i makroelementów, fitoskładników o właściwościach antyoksydacyjnych. Nie należy więc zapominać o odpowiedniej ilości wody w diecie dziecka.

Przekaz medialny

O sile mediów przekonaliśmy się zapewne niejednokrotnie wszyscy. Kreowany przez nie obraz na temat soków, skupia się na tym, że to właśnie ten element diety, jako jeden w wielu, odpowiedzialny jest za powstawanie otyłości u dzieci. Stwierdzenia naukowe mówią jednak coś innego. Jedno z badań przeprowadzone na podstawie danych National Health &Nutrition Examination Survey (NHANES), w którym wzięło udział 3618 dzieci, nie wykazało zależności pomiędzy spożyciem zalecanych ilości 100% soku owocowego a otyłością u dzieci. Dodatkowym wnioskiem wysnutym z badań, jest stwierdzenie, że większe spożycie warzyw i owoców, które na ogół posiadają niską gęstość energetyczną, może spowodować zmniejszenie spożycia pokarmów wysokoenergetycznych oraz wpłynąć na kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych. Sok owocowy daje organizmowi takie same substancje co owoc, z którego powstał, stanowiąc jednocześnie równie wartościowe źródło cennych substancji, ale także energii pod postacią cukrów prostych dlatego służy do picia jako element racjonalnej diety, a nie do ugaszenia pragnienia.

Kaloryczność soków

Szklanka soku owocowego to, w zależności od rodzaju owoców, od 2% do 5% kcal, które są zalecane do dziennego spożycia. Z prawnego punktu widzenia warto wspomnieć o Dyrektywie parlamentu Europejskiego i Rady 2012/12/WE z dnia 19 kwietnia 2012 r., która odnosi się do soków owocowych oraz o Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lutego 2013 r. (Dz.U. 2013 poz. 327). Zgodnie z tymi dokumentami, do soków owocowych zabrania się dodawania cukrów a także innych substancji słodzących. Obecność cukru w sokach jest spowodowana jego występowaniem w naturalnej postaci w owocach, z których są pozyskiwane. Przykładem mogą być tu pomarańcze - 100 g pomarańczy to ok. 45 kcal, a 100 ml soku pomarańczowego to także ok. 45 kcal. Co więcej, zgodnie z literą prawa, wszędzie tam, gdzie na opakowaniu znajdziemy napis „sok”, niedozwolone jest także dodawanie żadnych sztucznych substancji (np. konserwantów, sztucznych aromatów). [1]

Piśmiennictwo

Źródło tekstu:

  • [1] „Rola soków w żywieniu dzieci” dr A. Kozioł-Kozakowska [w:] „Nowa Pediatria” 2016; 20(4)
    [2] „Poradnik żywienia dziecka w wieku o 1 do 3 roku życia. Praktyczne zastosowanie Norm Żywienia opracowanych przez Grupę Ekspertów w 2012, opracowanie merytoryczne: H. Weker, M. Barańska, M. Strucińska, Zakład Żywienia, Instytut Matki i Dziecka

Kategorie ICD:


Reklama
(0)
Komentarze