Zaloguj
Reklama

Żywienie dziecka – podstawowe zasady

Autorzy: lek. Paulina Raczyńska
Żywienie dziecka – podstawowe zasady
Fot. panthermedia
(0)

Jednym z podstawowych czynników determinujących zdrowie oraz jakość życia jest żywienie. Zbilansowana dieta powinna zaspokajać zapotrzebowanie na energię oraz składniki odżywcze, co jest gwarantem prawidłowego wzrastania, rozwoju fizycznego i psychoemocjonalnego dziecka. Sposób, w jaki dziecko się odżywa, determinuje także ryzyko rozwoju wielu chorób (otyłości, cukrzycy, miażdżycy czy osteoporozy), zatem prawidłowe odżywianie – już od wczesnych lat dziecięcych – jest tak ważne.

Reklama

Nawyki żywieniowe są w dużej mierze determinowane genetycznie, ale istnieje także wiele innych czynników, na który możemy mieć bezpośredni wpływ, takich jak wiedza na temat żywienia, aktywność fizyczna, wzorce, spożywanie posiłków z rodziną, dostęp do zdrowej żywności czy miejsce spożywania posiłków. Ogromna rola, a zarazem odpowiedzialność w kwestii wyrobienia właściwych nawyków żywieniowych spada na rodziców. To właśnie rodzice decydują (zwłaszcza w pierwszych dziesięciu latach życia) o składzie, wartościach odżywczych, porze, miejscu czy atmosferze zjadania posiłków. Decyzją dziecka jest jedynie to, ile z podanej mu porcji zje. I już tutaj zaczynają się pierwsze schody – nie należy oczekiwać od dziecka, że zawsze zje wszystko z talerza. Należy pozwolić dziecku zostawić część porcji i unikać namawiania czy odwracania uwagi dziecka, by zjadło danie do końca. Warto natomiast zastanowić się nad formą podania posiłku, co może wpłynąć na ilość zjedzonego pokarmu. Bardzo dobrym nawykiem, wyrabianym już od najmłodszych lat, jest mycie rąk przed każdym posiłkiem.

Niemały wpływ na higienę żywienia mają warunki, w jakich posiłek jest konsumowany. Ważne, by posiłki były podawane w miarę możliwości regularnie, przy stole, bez pośpiechu i w rodzinnym gronie. Dziecko warto nauczyć, by czas na posiłek poświęcał tylko na jedzenie – nie należy zanosić potrawy przed komputer lub telewizor.

Dzieci powyżej 2. roku życia powinny otrzymywać  5 posiłków dziennie: 3 główne oraz 2 uzupełniające. Bardzo ważne jest, by dziecko dostało drugie śniadanie do szkoły – zbyt długa przerwa w jedzeniu sprawia, że w napadzie „wilczego głodu” dziecko zjada dużo większe porcje bądź sięga po dużą ilość niezdrowych przekąsek, co może podwyższać ryzyko wystąpienia otyłości w życiu dorosłym. Ostatni posiłek należy podać około 2 godzin przed snem, by uniknąć pogorszenia jego jakości.

Gdy dziecko osiąga już pewien poziom rozwoju i samoświadomości, należy uczyć je, jak wybierać pełnowartościowe i zdrowe produkty. Warto rozmawiać z dziećmi i utrwalać w nich przekonanie, że to, jak będą się odżywiać, ma ogromny wpływ na ich zdrowie w przyszłości. Wspaniałym rozwiązaniem jest także wspólne przygotowywanie posiłków oraz robienie zakupów, które pomogą budować świadomość i wiedzę, która zapewne przyda się na całe życie.

Piśmiennictwo

Źródło tekstu:

  • Pediatric nutrition. Red. R.E. Kleinman, F.R. Greer. American Academy of Pediatric. Commettee on Nutrition. Elk Grove Village, IL 2014.

Reklama
(0)
Komentarze