Zaloguj
Reklama

Autyzm w Polsce: nowe możliwości terapeutyczne dla pacjentów!

Obniżony nastrój u dziewczynek
Fot. Shutterstock
Obniżony nastrój u dziewczynek
(0)

Jak zrozumieć dziecko, u którego zdiagnozowano autyzm? Czy możliwe jest zastosowanie skutecznej, dostosowanej do konkretnych objawów terapii? Odpowiedź na to pytanie znaleźli naukowcy z Instytutu Nenckiego PAN w Warszawie.

Reklama

Badania nad autyzmem stanowią jedno z zainteresowań naukowców z Instytutu Nenckiego w Warszawie oraz Centrum Badań Plastyczności Neuronalnej i Chorób Mózgu BRAINCITY.

Doświadczenia na zwierzętach, które przeprowadzili, pozwoliły na wykazanie, że dostarczanie określonego rodzaju białka do jadra środkowego ciała migdałowatego łagodzi tzw. deficyty poznawcze u myszy, u których wykryto wadę genetyczną klasyfikowaną jako najczęstszą jednogenową przyczynę autyzmu.

Wyniki badań opublikowano w prestiżowym „Molecular Psychiatry”. Jak wskazują naukowcy, komórki nerwowe kontrolują nasze zachowania. Powiązane ze sobą grupy komórek nerwowych tworzą obwody neuronalne, których zrozumienie stanowiło pierwszy cel działań naukowców. Spektrum autyzmu nie może zostać określone jednym, konkretnym zachowaniem, które z automatu pozwala na odróżnienie dzieci autystycznych od innych. Jak wskazano w publikacji, istnieją dwie grupy objawów, które charakteryzują autyzm – zaburzenia w sferze funkcjonowania poznawczego i deficyty w sferze społecznej.  

W swoich badaniach naukowcy wykorzystali tzw. mysi model autyzmu. Modele zwierzęce to grupy zwierząt modyfikowanych genetycznie, które mają najwierniej odzwierciedlać schorzenie występujące u ludzi. Zwierzęta poddawano dwóm rodzajom testów, których wyniki wnikliwie przeanalizowano. Te według uczonych są bardzo obiecujące – wiadomo już, na których neuronach i na których ścieżkach molekularnych należy się koncentrować. Kolejne badania przed zespołem stawiają duże wyzwania – czy uda się opracować skuteczną terapię celowaną skierowaną przeciwko innym chorobom neurologicznym? Trzymamy kciuki!

Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze