Forum: Zostałam mamą
Temat: Jak wspierać rozwój dziecka w pierwszym roku życia (17)
- https://www.forumpediatryczne.pl/forum/jak-wspierac-rozwoj-dziecka-w-pierwszym-roku-zycia/watek/601097/2.html#p601107https://www.forumpediatryczne.pl/forum/jak-wspierac-rozwoj-dziecka-w-pierwszym-roku-zycia/watek/601097/1.html Jak wspierać rozwój dziecka w pierwszym roku życia
- https://www.forumpediatryczne.pl/forum/jak-wspierac-rozwoj-dziecka-w-pierwszym-roku-zycia/watek/601097/2.html#p601109https://www.forumpediatryczne.pl/forum/jak-wspierac-rozwoj-dziecka-w-pierwszym-roku-zycia/watek/601097/1.html Jak wspierać rozwój dziecka w pierwszym roku życia
Zabawy na myślenie abstrakcyjne
W 4 miesiącu życia wzrasta u dziecka ciekawość i rozwija się aktywność. Nie tylko biernie przyswaja informacje, ale także próbuje je sam zdobywać. Zapamiętuje wszystko, co widzi lub słyszy. W 6 miesiącu dziecko odkrywa, że osoby czy przedmioty istnieją w rzeczywistości, chociaż w danym momencie ich nie widzi.
Jest! Nie ma!
Pokazuj dziecku kolorową zabawkę lub jakiś duży przedmiot o intensywnych kolorach. Gdy maluch skupi na nim wzrok zakryj ją na chwilę np. tetrową pieluchą "O! Nie ma". Po kilku sekundach odkryj i zawołaj: "O! Jest!"
A kuku! Gdzie jest mama?
Zwróć na siebie uwagę dziecka, a potem przykryj swoją głowę i twarz pieluszką lub chusteczką i zapytaj gdzie jest Mama? Po kilku sekundach zrzuć zasłonę i wykrzyknij radośnie „A kuku tu jestem!".
A kuku! Gdzie jest moje maleństwo?
Cieniutką pieluszką tetrową na krótką chwilę przykryj buzię dziecka i zapytaj gdzie jest moje maleństwo? Po chwili zdejmij pieluszkę z radosnym okrzykiem „A tu jesteś".
Gdzie jest...?
Schowaj w dłoni jakiś mały przedmiot, np. kamyk lub koralik. Otwórz dłoń i pokaż go dziecku, a następnie znów ją zamknij. Zapytaj "gdzie jest koralik?", znów otwórz dłoń i pokaż dziecku, że koralik wciąż tam jest, choć przez chwilę nie było go widać.
Gdzie się schował ...?
Pokazujemy dziecku np. małego misia. Wkładając go pod poduszkę zapytaj „a gdzie się schował misio?" Pochwali wyciągamy misia z pod poduszki i z wielką radością wołamy „a tu jesteś misiu". Dziecko na tym etapie rozwoju powinno widzieć gdzie misia chowamy. Zachęcaj dziecko by samo szukało zabawki. - https://www.forumpediatryczne.pl/forum/jak-wspierac-rozwoj-dziecka-w-pierwszym-roku-zycia/watek/601097/2.html#p601110https://www.forumpediatryczne.pl/forum/jak-wspierac-rozwoj-dziecka-w-pierwszym-roku-zycia/watek/601097/1.html Jak wspierać rozwój dziecka w pierwszym roku życia
Gdzie zapodziała się rączka?
Ubieranie to też zabawa: gdy wkładasz dziecku rękę do rękawa, zdziw się, że rączka gdzieś się "zgubiła", a potem uciesz się, że się "znalazła".
Było, niema, jest
Zwiń dużą kartę papieru najlepiej sztywnego i kolorowego w rulon. Pokaż malcowi zabawkę, a następnie wrzuć ją do rulonu. Gdy zabawka wyląduje na jego kolanach lub na dywanie, będzie bardzo zaskoczony! - https://www.forumpediatryczne.pl/forum/jak-wspierac-rozwoj-dziecka-w-pierwszym-roku-zycia/watek/601097/2.html#p601111https://www.forumpediatryczne.pl/forum/jak-wspierac-rozwoj-dziecka-w-pierwszym-roku-zycia/watek/601097/1.html Jak wspierać rozwój dziecka w pierwszym roku życia
W trzecim kwartale życia dziecko skupia się na rozwoju umiejętności przemieszczania się, fascynują je dźwięki uwielbia hałasować napotkanymi na swych wędrówkach przedmiotami. Zabawy powinny zachęcać dziecko do ćwiczenia umiejętności przemieszczania się oraz chwytania przedmiotów. Do zabawy wprowadzamy elementy wychowawcze - nauka dzielenia się, pożyczania i sprzątania zabawek jak najbardziej wskazana. Dziecko powinno posadzone na kolanach przez chwilę spokojnie usiedzieć przy czytaniu wierszyka.
W 7 miesiącu dziecko sprawnie obraca się z pleców na brzuch, próbuje już samodzielnie siadać. Obraca zabawkę w rączkach, szuka jej, gdy upadnie. Dziecko stara się też przemieszczać. Robi to w różny sposób: pełza, turla się, siedząc odpycha jedną nogę i posuwa się dalej w sobie tylko znanym celu. Lubi gaworzyć, zmienia głośność i intonację. Łączy różne głoski w sylaby i potrafi wymówić słowa „mama", „tata".
Prawie wszystkie maluchy w 8 miesiącu samodzielnie siedzą i pełzają. Niektóre potrafią przez kilka chwil stać przy meblu, gdy rodzić je tam postawi. Większość dzieci w tym miesiącu, leżąc na brzuszku obraca się wokół własnej osi, niektóre potrafią nawet przejść z leżenia na brzuchu do klękania. Maluch obserwuje z uwagą dorosłych przy ich codziennych czynnościach. Doskonale rozumie słowa „nie", „nie wolno", ale z reguły ich nie respektuje. Zaczyna bać się obcych. Nie chce się bawić ani zostawać z rzadko spotykanymi osobami. Dziecko sprawnie obraca i manipuluje przedmiotem trzymanym w dłoniach, łatwiej koncentruje się, śledzi zjawiska w bliskim otoczeniu. Komunikuje się za pomocą gestów mających stałe znaczenie np. wyciąga rączki, gdy chce by je wziąć na ręce. Potrafi wyraźnie szeptać, prawie stale coś „mówi" do siebie.
Z reguły dziewięciomiesięczne dzieci już pewnie siedzą, a niektóre potrafią same podciągnąć się do stania. Świetnie i szybko raczkują. Ta umiejętność bardzo szybko uaktywnia pracę mózgu małego człowieka. Jest bardziej aktywne w zabawie w chowanego, wykazuje mniejszy lęk, gdy np. mama zniknie mu z pola widzenia. Dziecko chwyta małe przedmioty tzw. chwytem pęsetkowym, czyli kciukiem i palcem wskazującym. Rozumie i wykonuje proste polecenia np. „podaj mi ...". - https://www.forumpediatryczne.pl/forum/jak-wspierac-rozwoj-dziecka-w-pierwszym-roku-zycia/watek/601097/2.html#p601112https://www.forumpediatryczne.pl/forum/jak-wspierac-rozwoj-dziecka-w-pierwszym-roku-zycia/watek/601097/1.html Jak wspierać rozwój dziecka w pierwszym roku życia
Ja mam na imię ....
Powiedz dziecku jak masz na imię i wskaż na siebie. Potem powiedz jako ono ma na imię. Po chwili zawołaj do dziecka po imieniu.
Złap mnie
Dziecko kładziemy na brzuszku na podłodze. Na sznureczku lub łańcuszku wieszamy jakiś atrakcyjny przedmiot np. pluszaka lub smoczek i ciągnąc go przed maluszkiem zachęcamy do przemieszczania.
Bum bum butarara bum bum
Daj dziecku do rączki drewnianą łyżkę i pokaż jak można nią stukać o garnek, podłogę czy blat stołu. Zachęcaj, aby maluch sam bębnił.
Stuku puku
Daj dziecku do ręki np. dwa drewniane klocki. Pokaż maluchowi na drugiej parze klocków, że można nimi o siebie obijać i zachęcaj by robił to samo z tymi, które ma w rączce. - https://www.forumpediatryczne.pl/forum/jak-wspierac-rozwoj-dziecka-w-pierwszym-roku-zycia/watek/601097/2.html#p601113https://www.forumpediatryczne.pl/forum/jak-wspierac-rozwoj-dziecka-w-pierwszym-roku-zycia/watek/601097/1.html Jak wspierać rozwój dziecka w pierwszym roku życia
W czwartym kwartale życia dziecko najbardziej fascynują przedmioty codziennego użytku. Orkiestra z garnków, grzechotka z pokrywek od słoików, zrzucanie książek z półek, wywracanie roślin doniczkowych, turlanie zabawek, pchanie i ciągnięcie zabawek, wyciąganie, wkładanie i wrzucanie przedmiotów z pojemników, wyciąganie ubrań z szuflad, rwanie i zgniatanie gazet to ulubione zajęcia malucha. Uważnie studiuje kształty i rozmiary przedmiotów zauważając różnice między nimi. Potrafi dopasować do siebie małe przedmioty, np. klucz do dziurki zamku w drzwiach. W okresie tym zabawy z dzieckiem stają się coraz bardziej interaktywne i powinny wpływać na rozwój motoryczny dziecka. Warto też przez zabawę rozwijać u dziecka umiejętność artykułowania swoich potrzeb i dokonywania wyborów.
Zabawy dla niemowlaków od 10 do 12 miesiąca W dziesiątym miesiącu dziecko rozumie, co znaczy nie i nie wolno, - choć nie zawsze się stosuje. Samo potrafi zachęcić Cię do swojej ulubionej zabawy. Potrafi wskazać palcem interesujący je przedmiot.
W jedenastym miesiącu zwykle kończy się czas, kiedy dziecko spokojne można było zostawić na kocyku. Dziecko samo siada, szybko raczkuje, podciąga się do pionu, kuca, stawia pierwsze kroki, czasem nawet samodzielnie. Coraz częściej próbuje naśladować osobę, która poświęca mu najwięcej czasu. Potrafi użyć jednego przedmiotu do zdobycia drugiego. Potrafi samodzielnie zjeść kawałek jabłko lub wafelek ryżowy.
W dwunastym miesiącu dziecko jest w nieustannym ruchu, siedzenie w jednym miejscu to strata czasu. Dziecko w tym wieku chce już być samodzielne, podejmuje własne decyzje, jest asertywne i uparte. Próbuje jeść przy pomocy łyżeczki, choć często jeszcze nie trafia do buzi. Przez 2 do 5 minut potrafi skupić uwagę na jednej czynności. Dziecko w tym okresie na ogół posługuje się kilkoma prostymi wyrazami i rozpoznaje znaczenie kilkudziesięciu. Rozumie i potrafi wykonać proste polecenia, łatwo się jednak rozprasza i nie zawsze realizuje je do końca Artykuły wybrane dla Ciebie
- https://www.forumpediatryczne.pl/forum/jak-wspierac-rozwoj-dziecka-w-pierwszym-roku-zycia/watek/601097/2.html#p601114https://www.forumpediatryczne.pl/forum/jak-wspierac-rozwoj-dziecka-w-pierwszym-roku-zycia/watek/601097/1.html Jak wspierać rozwój dziecka w pierwszym roku życia
Berek na czworakach
Schodzimy do parteru i ganiamy się maluchem. Tylko nie biegajcie zbyt szybko dajcie się złapać.
Turlanie
Turlaj dziecko na kocyku. Możesz zawijać malucha w mały kocyk a potem udawać ze kroisz go jak naleśnika.
Robię to, co Ty
Zachęcaj dziecko do naśladowania Twoich ruchów. Klaszczcie, kłaniajcie się, pokazujcie jaki jestem duuuży, jaki jestem zmartwiony, jaki jestem zadowolony, róbcie pa pa
A jak robi?
Ucz dziecko, jakie dźwięki wydaje pies - hau hau, krowa - muuu, auto - brum brum, dzwonek - dzyń dzyń, zegar - tik tak. Możesz użyć ceratowych lub tekturowych książeczek z wyraźnymi ilustracjami. Zachęcaj by maluch powtarzał te dźwiękonaśladowcze wyrazy.
Chlapu chlap!
Podczas kąpieli pozwól maluchowi na swobodną zabawę wodą. Niech ją wlewa i wylewa z kolorowych foremek lub butelek po szamponach, próbuje zatapiać różne przedmioty, chlapie, pryska, robi fale. UWAGA! Nigdy nie zostawiaj dziecka samego w wannie, nawet jeśli już pewnie siedzi.
Dziecko za burtą!
Napompuj duże, dmuchane koło do pływania i posadź w nim maluszka. Wydostanie się ze środka koła sprawi dziecku dużo satysfakcji.
Lala u fryzjera
Pokaż dziecku jak czesać lale lub misia małą szczotką i zachęcaj by naśladował tą czynność.
Orkiestra tuż
Daj dziecku dwie małe pokrywki od garnków, pokaż jak może nimi uderzać o siebie. - Gość
- Odporność u starszych osob
HejWiem, że temat nie jest związany z dziećmi, ale taki troszę podobny bo...
Forum: Hyde Park - układanie włosów
Czym najczesciej układacie swoje włosy? Myślę nad zakupem prostownicy,...
Forum: Hyde Park - ból pleców od dźwigania
Mamusie macie swoje sposoby na ból pleców? nie karmię piersią więc...
Forum: Zostałam mamą