Terapia logopedyczna dziecka autystycznego

W artykule opisano możliwości terapii logopedycznej u dzieci autystycznych.
Dziecko autystyczne powinno być objęte opieką logopedyczną nawet jeśli nie jest możliwe dotarcie do niego metodą bezpośrednią i zastosowanie ćwiczeń, które ułatwiają komunikację słowną. Wówczas w terapii logopedycznej stosowane są metody pośrednie, tj: usprawnianie ruchowe, manualne.
Podstawowym warunkiem pracy logopedy z dzieckiem autystycznym jest rozpoznanie jego deficytów, umiejętności, stanu zdrowia, czy poziomu intelektualnego. Wstępna analiza stanu zdrowia dziecka autystycznego jest weryfikowana stale w trakcie trwania terapii.
W celu takiej analizy należy przeprowadzić:
1) Wywiad z rodzicami lub opiekunami dziecka dotyczący przebiegu ciąży i rozwoju dziecka po urodzeniu.
2) Zapoznać się z wynikami badań lekarskich
3) Wykonać obserwację reakcji słuchowych
4) Ocenić stan narządów artykulacyjnych
5) Wykonać badanie mowy (badanie powinno być dostosowane do możliwości dziecka).
Ćwiczenia logopedyczne powinny uwzględniać:
- usprawnianie motoryki grup mięśniowych dużych i małych. Tu szczególną rolę przypisuje się ćwiczeniom manualnym, wyrabiającym precyzję ruchów oraz ćwiczenia narządów artykulacyjnych,
- naukę odpowiedniego sposobu oddychania, polegającą na stopniowym wydłużaniu fazy wydechowej, wykorzystujemy tu np. śpiewanie, czy nucenie melodii,
- w celu redukcji zahamowań emocjonalnych możemy stosować ćwiczenia logorytmiczne,
- zwiększanie ilości ćwiczeń w celu polepszenia odbioru poleceń słownych i słowno – testowych, należy ćwiczyć rozpoznawanie i nazywanie osób, czy przedmiotów,
- przy zaburzeniach ekspresji słownej, stymulujemy reakcje słowne, korzystając z ćwiczeń dźwiękonaśladowczych, stosujemy mruczenie, powtarzanie, śpiew,
- rozwijanie słownictwa biernego i czynnego,
- utrwalanie prawidłowych dźwięków. Oprócz zajęć indywidualnych bardzo wskazane są zajęcia grupowe, które wzbogacają słownictwo. Podstawowa zasada jest jednak taka, że zajęcia logopedyczne powinny być dla dziecka atrakcyjne, a logopeda powinien ściśle współpracować z rodzicami dziecka.
Piśmiennictwo
Źródło tekstu:
- A. Sołtys-Chmielowicz, G. Tkaczyk; Usprawnianie mowy u dzieci specjalnej troski. Lublin 1993