Reklama:

Środowisko wychowawcze a problem nadwagi oraz otyłości u dzieci i młodzieży

Ten tekst przeczytasz w 5 min.

Środowisko wychowawcze a problem nadwagi oraz otyłości u dzieci i młodzieży

ojoimages

Rodzina

Hasło Światowej Organizacji Zdrowia: „Zdrowie zaczyna się w domu” podkreśla rolę rodziny w kształtowaniu i ochronie zdrowia jej członków.

Reklama:

Przejadanie się pozornie zmniejsza uczucie napięcia związanego z negatywnymi stanami emocjonalnymi. W wyniku obserwacji stwierdzono, że dzieci otyłe szukają sposobu rozładowania nadmiernego napięcia emocjonalnego lub złagodzenia stanu frustracji właśnie poprzez nadmierne jedzenie.

Według Tatonia mechanizmy takie jak: dążenie dziecka do zwrócenia na siebie uwagi rodziców lub otoczenia, wpływ lęków lub nieswoistego stresu, a także traktowanie jedzenia jako symbolu poczucia bezpieczeństwa i opieki, której może w danym środowisku brakować mogą prowadzić do zaburzeń w zachowaniu żywieniowym.

Z powyższego wynika, iż nie jest obojętne dla rozwoju psychicznego dziecka oraz przystosowania społecznego, w jakiej atmosferze emocjonalnej wzrasta oraz jakich sposobów rozładowywania napięcia emocjonalnego uczy go najbliższe otoczenie. Bardzo istotne z psychopedagogicznego punktu widzenia stają się psychologiczne i społeczne konsekwencje otyłości.

Świadomość związku pomiędzy funkcjami rodziny a zdrowiem i chorobą istnieje od niedawna.

Światowa Organizacja Zdrowia podkreśla ogromne znacznie nieprofesjonalnej opieki zdrowotnej. Do pierwszej grupy możemy zaliczyć rodzinę, krewnych, sąsiadów, znajomych oraz wszystkie grupy samopomocy.

Rodzina jako podstawa systemu laików stanowiła od wieków podstawową instytucję pełniącą rozliczne funkcje w sferze zdrowia i choroby, aktualnie określane jako promocja zdrowia czy umacnianie zdrowia oraz profilaktyka i rehabilitacja.

Związek między funkcjami rodziny a poziomem zdrowia i sprawności fizycznej jej członków jest oczywisty – często bezpośredni. Każda z funkcji ma bardzo duże znaczenie dla przebiegu, jakości i efektów wychowania zdrowotnego dzieci.

Szereg funkcji jest wzajemnie uwarunkowanych, niektóre bezpośrednio – jedne wynikają z drugich. Świadomość znaczenia funkcji rodziny w dziedzinie wychowania jest koniecznym warunkiem podnoszenia poziomu wychowania zdrowotnego i kultury zdrowotnej dzieci, dorosłych i członków rodziny.

POWIĄZANE DYSKUSJE NA FORUM Z KATEGORII Profilaktyka

Zgrubienie na piersi u 12 latki
Witam, u mojej 12 letniej Córki zauważyłam na lewej piersi zgrubienie, Córka mówi że przy dotyku ją boli. Dodam że jeszcze nie zaczęła dojrzewać piersi jej nie rosną.Jedna miers ma zupełnie płaska a ...
Pasożyty
Witam mam do państwa pytanie gdyż pojawiła się u jednego domownika glista ludzka cała rodzina dostała przepisany zentel oprócz 4 letniego dziecka które najpierw musi zrobić badania kału i moje pytani...
Chcemy poznać Twoją opinię!
Cześć! 🌟 Chcielibyśmy jako Redakcja Serwisu poznać Twoją opinię na temat tworzonych przez nas treści: newsów, porad i artykułów pochodzących spod pióra lekarzy, a także copywriterów medycznych. ...
Pieluchy jedno czy wielorazowe?
Masz małe dziecko, które wymaga jeszcze asysty pieluszki? Świetnie! Powiedz, z jakiego rodzaju pieluch korzystasz i dlaczego. Czy jednorazowe to wygoda i oszczędność czasu? A może aspekt ekologic...
Zaparcia, słaby apetyt
Witam. Opiszę po krótce problemy,z którymi boryka się moja 2- letnia córka. Otóż od 3 miesięcy córeczka na problemy z zaparciami, które nawracają regularnie co 2-3 tygodnie podczas których pojawia si...
Ból głowy po summaded
Moja córka 5 lat, po 3-ech dawkach summaded po 5 ml na dzień, w czwartym dniu - okropny ból głowy, rano i wieczór. Ból głowy przy którym dziecko jest blade i bardzo słabe - nigdy takiej sytuacji nie ...
Reklama:
Reklama: