Reklama:

Rozwój seksualności dziecka

mgr Magdalena Janowska

Ten tekst przeczytasz w 6 min.

Rozwój seksualności dziecka

ojoimages

Dziecko

Zainteresowania sferą seksualną rozpoczynają się już we wczesnym dzieciństwie. Nie jest to powodem do niepokoju, jeżeli zna się fizjologię rozwoju seksualności dziecka. Artykuł omawia poszczególne etapy wiekowe rozwoju zainteresowań sferą seksualną z podkreśleniem zasad postępowania z dzieckiem w zależności od jego wieku.

Reklama:

Po zainteresowaniu seksualnym własną osobą następuje zainteresowanie innymi – tej samej płci oraz płci przeciwnej. W wieku około sześciu lat dzieci podejmują gry i zabawy seksualne (np. “w lekarza”), które stanowią naturalny etap w rozwoju seksualnym. Typowymi zachowaniami są również nieprzyzwoite dowcipy opowiadane z ogromnym zaangażowaniem zwłaszcza przez chłopców.

Zainteresowanie płcią przeciwną rozpoczyna się od różnic w budowie ciała i przechodzi różne etapy od olbrzymiego zaangażowania do wstrętu i zobojętnienia.

Większość rodziców mimo, że radzi sobie dość dobrze w odpowiedziach na trudne pytania i wręcz z dumą obserwowuje “płomienne romanse” trzylatków, nie potrafi zaakceptować zabaw i gier seksualnych z osobami płci przeciwnej. Oczywiście nie chodzi o to, by chwalić dziecko za tego typu zachowania, jednakże ważne by mieć świadomość, iż są one normalnymi etapami w rozwoju seksualnym młodego człowieka.

 

Zachowania dotyczące sfery seksualnej

 

  • 2 i pół roku: Dzieci przyjmują zainteresowanie odmiennymi pozycjami przyjmowanymi przez dziewczynki i chłopców podczas siusiania i zaczynają się interesować różnicami fizycznymi między płciami.
  • 3 lata: Wyrażają słowami to zainteresowanie. Dziewczynki często próbują siusiać na stojąco.
  • 4 lata: Następuje wtedy zazwyczaj ogromne zainteresowanie pępkiem. W sytuacjach stresowych dzieci mogą chwytać się za genitalia i czasem chcą oddać mocz. Mogą bawić się w obnażanie. Często pojawiają się wtedy gry słowne związane z wydalaniem. Zainteresowanie stanowią także łazienki innych. Choć dziecko może domagać się intymności i prywatności wobec własnego załatwiania się, chętnie podpatruje innych.
  • 5 lat: Dzieci zazwyczaj stają się bardziej wstydliwe i mniej skłonne do zabaw seksualnych i obnażania.
  • 6 lat: Duża świadomość w różnicach w budowie fizycznej obu płci, czemu towarzyszy ogromne zainteresowanie i wiele pytań. Dzieci bawią się często wspólnie toalecie, w zabawy typu lekarz czy pokazywanie. Powstaje wtedy dużo tajemnic i sekretów związanych z tematyką seksualna czemu często towarzyszą chichoty i szeptanie na ucho. Dzieci używają wtedy często i chętnie słów związanych z wydalaniem. Niektóre dzieci w tym czasie mogą być narażone na przymusowy udział w zabawach starszych kolegów czy koleżanek a dziewczynki na molestowanie przez mężczyzn.
  • 7 lat: Zainteresowanie seksem zazwyczaj się zmniejsza, choć jest to nadal interesujący temat.
  • 8 lat: Dzieci w tym wieku najczęściej ponownie stają się bardziej dociekliwe. Cechuje je skłonność do podglądania, nieprzyzwoitych żartów, prowokacyjnych cichotów i szeptów. Bardzo często można zobaczyć ozdobione przez nich ściany słowami związanymi z czynnościami wydalniczymi i seksualnymi.
  • 9 lat: Nasilają się rozmowy o seksie z osobami tej samej płci oraz zainteresowanie budową i funkcjonowaniem własnych narządów płciowych, co starają się zaspokoić oglądając ilustracji w książkach czy filmach. Typowe w tym wieku jest układanie wierszyków erotycznych czy piosenek oraz używanie przekleństw związanych z seksem.
  • 10 lat: Obsceniczne żarty stanowią pojawiają się zazwyczaj często w rozmowie dzieci w tym wieku.

 

fot. pantherstock

 

Oczywiście rozwój w sferze seksualności jest indywidualny dla każdego dziecka. Niektórzy przechodzą go bardzo intensywnie, inni nie są aż tak bardzo zainteresowani sprawami seksu. Niemniej jednak należy pamiętać, że wszystkie “odkrycia” , wyjaśnienia na nurtujące dziecko pytania przyczyniają się do jego wiedzy i doświadczeń w późniejszym życiu.

 

B I B L I O G R A F I A

1.Ilg F. L., Ames L. B., Baker S. M.: Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001

2.Vasta R., Haith M., Miller S.: Psychologia dziecka, WSiP, Warszawa 1995

POWIĄZANE DYSKUSJE NA FORUM Z KATEGORII Pielęgnacja i rozwój

Jak nauczyć dziecko umiejętności samoakceptacji i budowania pewności siebie?
Cześć! Poszukuję praktycznych porad dotyczących [url=https://naszaklasa.edu.pl/jak-nauczyc-dziecko-umiejetnosci-samoakceptacji-i-budowania-pewnosci-siebie/]nauczania mojego dziecka umiejętności samoa...
Pieluchy, nietrzymanie moczu i stolca u nastolatków.
Siemka mam 15 lat i chodzę do 8 klasy i na zajęcia z karate, piłki i siatkówki i się troszeczkę moczę w dzień i w nocy czasami zdążę do toalety czasami nie i nie mówiłem jeszcze nikomu i nie wiem jak...
Dysplazja korowa
Witam , czy ktos może napisać coś więcej nt. dysplazjo kory mózgowej. Moja 2,5 letnia córeczka na to cierpi, a co za tym idzie choruje na padaczkę lekooporną. Monika.
Reklama:
Reklama: