Zaloguj
Reklama

Regularny sen – jak dbać o higienę snu u dzieci?

Sen u niemowlaka
Fot. ojoimages
Sen u niemowlaka
(0)

Sen to czas regeneracji organizmu, jego odpoczynku. Brak lub niedobór snu odbija się na wielu aspektach życia, prowadząc do nerwowości i rozdrażnienia. Odpowiednie warunki wokół wpływają na jakość snu. Czy wiesz, jak zapewnić zdrowy sen swojemu dziecku?

Reklama

Spis treści:

  1. Ile powinno spać dziecko?
  2. Co wpływa na jakość snu u dziecka?
  3. Jak przygotować pokój dziecka?
  4. Dlaczego sen jest tak ważny?

Higiena snu to jedna z podstawowych reguł, z którą powinien być zapoznany każdy rodzic. Odpowiednia ilość i jakość snu determinują wiele zachowań. Sen, jako zasadniczy czynnik zdrowotny, odgrywa bardzo ważną rolę w zapewnieniu prawidłowego rozwoju fizycznego i psychicznego.

Światowe Stowarzyszenie Medycyny Snu opracowało 10 zaleceń dotyczących higieny snu u dzieci:

  1. Układaj dziecko do snu przed godziną 21.00.
  2. Stałe godziny zasypiania i wstawania powinny obowiązywać każdego dnia.
  3. Przyjmij stałe postępowanie związane z układaniem dziecka do snu, używaj wygodnej odzieży nocnej.
  4. Po położeniu dziecka do łóżka pozwól mu na samodzielne zaśnięcie.
  5. W czasie snu zaciemnij sypialnię.
  6. Ogranicz używanie urządzeń elektronicznych przed snem – mowa o komputerach, tabletach czy telefonach komórkowych.
  7. Ureguluj czynności dnia codziennego, takie jak chociażby godzin posiłków.
  8. Jeśli dziecko potrzebuje drzemek – postaraj się zapewnić je o stałych godzinach.
  9. Zapewnij dziecku aktywność fizyczną również na świeżym powietrzu.
  10. Nie włączaj do diety produktów z dużą ilością kofeiny.

Ile powinno spać dziecko?

W zależności od wieku zmienia się zapotrzebowanie na sen.

Wiek

Zalecany czas snu w godzinach

Dopuszczalny czas snu w godzinach

0-3 miesiące

  • 14-17
  • 11-19

4-11 miesięcy

  • 12-15
  • 10-18

1-2 lata

  • 11-14
  • 9-16

3-5 lat

  • 10-13
  • 8-14

6-13 lat

  • 9-11
  • 7-12

Co wpływa na jakość snu u dziecka?

Jeśli Twoje dziecko ma problemy ze snem, zwróć uwagę na Wasze wieczorne rytuały. Czy przed snem dziecko jest dodatkowo naładowane bodźcami, takimi jak gry komputerowe, bajki (z telefonu, telewizora)? Czy pokój, w którym śpi, jest wywietrzony? Czy panuje w nim odpowiedni półmrok i zaciemnienie okien? Jaka jest temperatura w pokoju? Czy powietrze w pokoju nie jest za suche?

Jak przygotować pokój dziecka?

Przygotowując pokój dziecka, zadbaj o elementy, takie jak:

  • materac łóżka – zbyt miękki lub zbyt twardy materac nie ułatwia zasypiania,
  • materiał, jakim wypełniono poduszki/kołdry – jeśli Twoje dziecko jest alergikiem, sięgaj po kołdry i poduszki z antyalergicznym wypełnieniem,
  • zadbaj o to, aby wywietrzyć pokój i w miarę możliwości również pościel,
  • dbaj o czystość pościeli, zmieniaj ją regularnie,
  • jeśli w pokoju dziecka znajduje się telewizor, umówcie się na wyłączenie urządzenia o określonej godzinie,
  • zapewnij dziecku wygodną pidżamę – obcisłe i niewygodne ubranie do snu nie pozwoli dziecku na spokojny sen,
  • staraj się nie hałasować w sąsiednich pokojach – niech dziecko spokojnie zaśnie.

Sen u dziecka, fot. panthermedia

Dlaczego sen jest tak ważny?

Odpowiednia ilość snu jest kluczowa dla prawidłowego funkcjonowania organizmu – pozwala bowiem na pełną regenerację układu nerwowego. Sen pozwala na wyciszenie i polepszenie funkcjonowania układu immunologicznego. Niektóre hormony wydzielane są właśnie podczas snu – przykładowo hormon wzrostu wydzielany jest właśnie we śnie. Dodatkowo prawidłowy sen przekłada się na zdolności poznawcze dziecka

Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze