Zaloguj
Reklama

Dobroczynne działanie kiszonek – dlaczego warto po nie sięgnąć jesienią

Tabletki
Fot. panthermedia
Tabletki
(0)

Czy to okres jesienno-zimowy czy przesilenie wiosenne, coraz więcej rodziców suplementuje dzieciom probiotyki. Korzystamy z ich dobrodziejstw nie tylko przy okazji infekcji, ale również we wspomnianych okresach obniżonej odporności. Czy wiesz, że bogactwem probiotyków są… kiszonki?

Reklama

Spis treści:

  1. Probiotyki – dlaczego są tak ważne w naszej diecie
  2. Działanie probiotyków
  3. Naturalne źródła bakterii kwasu mlekowego czyli po jakie produkty warto sięgać
  4. Najlepsze kiszonki to te zrobione samodzielnie

Domowe kiszonki to najlepsze i najzdrowsze, naturalne źródło dobrych bakterii probiotycznych. Po które kiszonki warto sięgnąć – o tym za chwilę.

Probiotyki – dlaczego są tak ważne w naszej diecie

Probiotyki to nazwa wywodząca się z greki, oznaczająca pro bios czyli „dla życia”. Probiotyki to nic innego jak bakterie – przede wszystkim kwasu mlekowego, których korzystne oddziaływanie na organizm ludzki jest udowodnione. Suplementując probiotyki warto podawać je wraz z prebiotykiem, czyli składnikiem, który nie ulega trawieniu w przewodzie pokarmowy a stanowi „odżywkę” dla bakterii probiotycznych, stymulując ich wzrost i aktywność.

Działanie probiotyków

Probiotyki przede wszystkim „uszczelniają” światło jelit – dzięki temu w pewien sposób zamykają drogę do przenikania patogenów chorobotwórczych – bakterii, wirusów, grzybów, toksyn. Pobudzają również sekrecję mucyny, która chroni śluzówkę układu pokarmowego oraz pomagają w walce z nadwrażliwością na alergeny pokarmowe. Bakterie probiotyczne stymulują odpowiedź immunologiczną, co jest niezwykle ważne w ochronie organizmu przed czynnikami chorobotwórczymi.

Naturalne źródła bakterii kwasu mlekowego czyli po jakie produkty warto sięgać

Fermentowane produkty mleczne i kiszonki są bogactwem bakterii kwasu mlekowego Lactobacillus i  Bifidobacterium. Fermentowane produkty mleczne – czyli jogurty, kefiry, zsiadłe mleko ale również produkty kiszone (kapusta czy ogórki) nie zastąpią wyselekcjonowanych, dostępnych w aptece szczepów bakterii probiotycznych, ale stanowią źródło bakterii kwasu mlekowego, których działanie udowodniono w syntetyzowaniu witaminy K i niektórych witamin z grupy B. Kwas mlekowy reguluje również florę bakteryjną w jelitach, wspomaga trawienie i wchłanianie produktów przemiany materii, zmniejsza poziom cholesterolu. Kiszone warzywa dostarczają witamin z grupy B – są świetnym źródłem witamin B1, B2, B3. Są również źródlem witamin C, A, E, K ale również magnezu, wapnia, fosforu i potasu. Kiszone warzywa są również cennym źródłem błonnika pokarmowego.

Zdrowy obiad, fot. shutterstock

Najlepsze kiszonki to te zrobione samodzielnie

Fermentowane produkty mleczne najlepiej kupić w sklepie, jednak o kiszenie warzyw można pokusić się w domu. Co można kisić? Poza kapustą czy ogórkami, kisić można buraczki, patisony, czosnek, fasolkę, kalafiory, marchewkę a nawet…. niektóre owoce jak śliwki, jabłka czy gruszki. Pamiętajmy, że dietę warto wzbogacać w produkty naturalne, które są świetnym źródłem witamin i mikroelementów. Należy mieć na uwadze, że naturalne kiszonki nie zastąpią

Piśmiennictwo

Źródło tekstu:

  • Hamilton-Miller J.M.T., Shah S., Winkler J.T. et al.: Public health issues arising from microbiological and labeling quality of foods and supplements containing probiotic microorganisms. Public Health Nutr 1999, 2:223–9

    N.K. Ganguly, S.K. Bhattacharya, B. Sesikeran i wsp. ICMR-DBT Guidelines for Evaluation of Probiotics in Food 2011 Jul; 134(1): 22–25.

Reklama
(0)
Komentarze