Zaloguj
Reklama

Pierwsze kroki w świecie barw

Autor/autorzy opracowania:


Pierwsze kroki w świecie barw
Fot. ojoimages
(0)

Choć tuż po przyjściu na świat, umysł dziecka nie rozróżnia w pełni wszystkich barw, kolory od samego początku odgrywają znaczącą rolę w jego życiu, wpływając na samopoczucie oraz kształtując wyobraźnię.

Według najnowszych badań, w pierwszych latach życia, dzieci preferują barwy ciepłe: pomarańczowy, czerwony czy żółty i odbierają je jako przyjemne. W przypadku niemowlaków najlepsze będą jednak odcienie naturalne: beże, jasne brązy, spokojne odcienie różu, czyli te kolory, które potocznie opisujemy jako cieliste. Mimo, że początkowo dzieci postrzegają otoczenie jedynie na zasadzie kontrastów, te właśnie odcienie budzą  w nich skojarzenia ze skórą matki, a tym samym je uspokajają.

Z upływem czasu maluchy zaczynają reagować na kolory podobnie jak dorośli. Pomarańczowy i żółty pobudza je i dodaje energii, fiolet stymuluje kreatywność, granatowy ułatwia skupienie. Odcienie stonowane, jak zieleń, niebieski czy szary pomogą się wyciszyć. Unikajmy kolorów ciemnych, ponieważ mogą w zauważalny sposób przyczynić się do obniżenia nastroju. Co ciekawe czerwony, choć często stawiany na równi z pomarańczowym, najlepiej sprawdzi się jedynie w formie dodatków. Gdy jest go za dużo może spowodować rozdrażnienie, agresję oraz poczucie przemęczenia.


Fot. ojoimages

Kolorowe emocje
Stwierdzenie, iż dzieci widzą świat w kolorach nie jest jedynie przenośnią. Dzieci dosłownie „czują kolorami”. Dlatego też, obserwując, jakie kredki wykorzystują w swoich rysunkach możemy z dużym prawdopodobieństwem określić ich aktualny nastrój. Kolory odgrywają bowiem ważną rolę w autoekspresji, gdyż już w przedszkolu dzieci uczone są symboliki poszczególnych barw. To właśnie wtedy dowiadują się, że smutek może być szary, a radość różowa. Co więcej kolory otaczające dziecko, poza oddziaływaniem na jego samopoczucie wpływają również na poczucie estetyki, kształtują wrażliwość na bodźce, a także wspomagają rozwój emocjonalny.


 

(0)
Reklama
Komentarze