Zaloguj
Reklama

Obserwacja interakcji dorosłych przez małe dzieci a nauka emocji.

Autor/autorzy opracowania:

Recenzenci:

  • Jacek Przybyło

Źródło tekstu:

  • MedLine

Adres www źródła:

Kategorie ICD:


Obserwacja interakcji dorosłych przez małe dzieci a nauka emocji.
Fot. medforum
(5)

Nowe badania pokazują, że bardzo małe dzieci uczą się wskazówek, jak się zachowywać, przez obserwowanie interakcji emocjonalnych dorosłych i przez "podsłuchiwanie" ich konwersacji.

Nie było jednak do tej pory jasne, jak niemowlęta odpowiadają, kiedy jakaś emocjonalna interakcja społeczna nie dotyczy ich bezpośrednio. Aby to zbadać, przeprowadzono dwa eksperymenty, opisane rzez Reuters Health. W pierwszym 96 dzieci w wieku 18 miesięcy obserwowało osobę, "Eksperymentatora" bawiącą się pewnym przedmiotem. Druga osoba, "Emocjoner" wchodziła następnie do pokoju i albo krzyczała na Eksperymentatora zezłoszczonym tonem, mówiąc na przykład "To jest nieznośne! To jest tak przykre!", albo mówiła neutralnie do Eksperymentatora. Analiza wyrazu twarzy dzieci wykazała, że nie były one zaniepokojone przez wybuchy złości, ale wykazywały "duże zainteresowanie", gdy patrzały na interakcje Emocjonera i Eksperymentatora. Dzieci bardzo jasno rozumiały, że ktoś inny popadał w tarapaty. Poprzednio uważano, że niemowlęta tylko biorą pod uwagę i uczą się ze społecznych wskazówek tylko wtedy, gdy te wskazówki są skierowane bezpośrednio do nich. Jeżeli ktoś ma zamiar zbesztać jedno ze swoich starszych dzieci, powinien miec na uwadze, że jego niemowlę może się z tego czegoś nauczyć.

(5)
Reklama
Komentarze