Zaloguj
Reklama

Co wiesz o mleku, które dajesz swojemu dziecku?

Autor/autorzy opracowania:

Źródło tekstu:

  • Czy wiesz, co jesz? Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska, Katarzyna Bosacka

Co wiesz o mleku, które dajesz swojemu dziecku?
Fot. ojoimages
(0)

Na co należy zwracać uwagę wybierając mleko?

Mleko stanowi najtańsze, najłatwiej dostępne i najlepsze źródło wapnia. 99% wapnia zmagazynowane jest w zębach i kościach, 1% krąży we krwi - dzięki temu funkcjonują serce, nerki, płuca, mieśnie.

Z roku na rok Polacy piją coraz mniej mleka - tym samym dostarczają tylko połowę dziennego zapotrzebowania organizmu na wapń. Ostatnie badania lekarzy z Białegostoku dowodzą, że dzieci, które piją niewiele mleka mają większą podatność na wielokrotne złamania kości - można to uznać za początki osteoporozy.

Aby zaspokoić zapotrzebowanie na wapń - ok. 1000 mg dziennie - dorośli powinni wypić 2 szklanki mleka, a uczniowie około 4 lub 5.

Wybierając mleko należy pamiętać o kilku faktach:

- staraj się kupować mleko o zawartości tłuszczu od 1 do 2% - codziennie dostarczamy duże ilości tłuszczu, wybierając takie mleko możemy zapobiegać np. miażdżycy

- mleko 0% - nie jest zalecane - nie zawiera witamin A, E, D, które są rozpuszczalne w tłuszczach (mleku 1-2%)

- mleko UHT (Ultra Hight Temperature) w kartonie, jest sterylizowane w temperaturze nie niższej niż 135 stopni. Nie jest prawdą, że traci dużo wapnia - traci specyficzny smak

Bądź czujny, gdy przeczytasz:

- nie zawiera konserwantów - żadne mleko ich nie ma

- bez sztucznych dodatków - do mleka nic nie jest dodawane

- czyste, można pić je prosto z kartonu - każde mleko musi być czyste i można je pić z opakowania.

Pamiętaj!

Mleko w proszku - dla dorosłych lub dzieci - to nie to samo co mleko naturalne. Zostało przetworzone przemysłowo - poddane procesowi pasteryzacji, podgrzane i ususzone przez rozpylenie.

Zazwyczaj takie mleko ma więcej tłuszczu i cukru mlecznego - tym samym mniej witamin niż tradycyjne. Ze względu na koncentrację składników jest silniejszym alergenem.

(0)
Reklama
Komentarze