Zaloguj
Reklama

ABC rytmu przyszłej mamy i mamy karmiącej

Autor/autorzy opracowania:

Kategorie ICD:


ABC rytmu przyszłej mamy i mamy karmiącej
Fot. medforum
(0)

Każda kobieta ma własny rytm dyktowany przez ciało i duszę. Podążanie zgodnie z nim jest dla niej wyzwaniem, szczególnie w okresie ciąży i karmienia, kiedy organizm poddawany jest intensywnym przemianom.

Każda kobieta ma własny rytm dyktowany przez ciało i duszę. Podążanie zgodnie z nim jest dla niej wyzwaniem, szczególnie w okresie ciąży i karmienia, kiedy organizm poddawany jest intensywnym przemianom. Jak odnaleźć w tym czasie rozwiązania, które odpowiedzą na spersonalizowane potrzeby kobiety i jej dziecka?

Podstawą równowagi ciała i umysłu kobiety w ciąży oraz okresie laktacji jest zrównoważona dieta – dobra dla malucha, ale przynosząca korzyści także mamie. Odpowiedni jadłospis musi być urozmaicony i zawierać  różnorodne produkty dobrej jakości, a posiłki powinny być spożywane regularnie 

O prawidłowe odżywianie się należy zadbać już w okresie planowania ciąży, a w czasie jej trwania warto jednak przestrzegać kilku wskazówek:

  • W I trymestrze zapotrzebowanie energetyczne u kobiety w ciąży nie zmienia się. Przyszła mama powinna szczególnie zwiększyć ilość spożywanych warzyw i owoców - im więcej witamin zawiera codzienna dieta, tym lepiej. 
  • W II i III trymestrze ilość kalorii dostarczanych do organizmu powinna wzrosnąć średnio o 300-450 kcal. W tym czasie, w ciągu tygodnia, warto uwzględnić spożywanie 2-3 porcji ryb morskich, bogatych w białko, witaminy A i D, jod oraz cenne kwasy omega-3. Należy zadbać też o odpowiednią podaż wapnia i witaminy B2, dzięki zwiększeniu spożycia mleka i produktów mlecznych. 
  • W okresie laktacji trzeba zwiększyć kaloryczność diety o ok. 500-600kcal oraz spożywać produkty lekkostrawne oraz bogate w niezbędne witaminy i składniki mineralne m.in. w odżywcze białko oraz kwasy tłuszczowe omega-3.

W okresie ciąży i karmienia warto, aby kobieta stosowała się do zasady  „jeść dla dwoje, a nie za dwojga”. Zbyt duża ilość kalorii i białka spożywanego w czasie ciąży, może powodować nadmierny wzrost masy ciała matki oraz masy urodzeniowej dziecka, a po porodzie utrudnić kobiecie powrót do formy. Z kolei zbyt niski przyrost wagi przyszłej mamy grozi niedożywieniem dziecka. Dlatego korzystnie jest poszukać dietetycznego złotego środka, ale nie zapominać o dostarczaniu składników ważnych dla zdrowia mamy i dziecka - mówi dr n. med. Grzegorz Południewski, ginekolog-położnik, ekspert programu Zdrowa ONA.

(0)
Reklama
Komentarze