Zaloguj
Reklama

29 maja – Światowy Dzień Zdrowia Układu Pokarmowego

29 maja – Światowy Dzień Zdrowia Układu Pokarmowego
Fot. panthermedia
(0)

Każdego roku 29 maja obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Układu Pokarmowego. Inicjatorem tego święta jest Światowa Organizacja Gastroenterologii (WGO). Inicjatywa ta ma na celu zwrócenie uwagi na problem różnego typu schorzeń układu pokarmowego i ich wpływu na nasze samopoczucie.

Reklama

Jakie są najczęstsze choroby układu pokarmowego?

Wśród najczęstszych chorób układu pokarmowego możemy wyróżnić m.in. chorobę refluksową przełyku, dyspepsje (uczucie niestrawności) i zaparcie.

Schorzenia czynnościowe przewodu pokarmowego, takie jak np. zespół jelita nadwrażliwego oraz zgaga są natomiast powodem około połowy konsultacji gastrologicznych.

Do najczęstszych chorób organicznych przewodu pokarmowego zaliczyć możemy chorobę refluksową, chorobę wrzodową, nieswoiste zapalenie jelita grubego (choroba Crohna, wrzodziejące zapalenie jelita grubego).

Z kolei rak jelita grubego znajduje się na trzecim miejscu u mężczyzn i na drugim u kobiet wśród najczęściej diagnozowanych nowotworów układu pokarmowego.

Wśród objawów klinicznych dominują zaburzenia rytmu wypróżnień, nudności i wymioty. Natomiast najczęstszym objawem skłaniającym do wizyty ambulatoryjnej jest nic innego jak ból brzucha.

Jak zachować zdrowy układ trawienny?

Aby układ trawienny funkcjonował prawidłowo, a także w celu uniknięcia pewnych zaburzeń i złagodzenia już istniejących, należy przede wszystkim:

  • zwiększyć spożycie pokarmów pochodzenia roślinnego (warzywa, owoce, zboża) będących źródłem błonnika roślinnego oraz ryb;
  • zmniejszyć spożycie tłuszczów (szczególnie nasyconych oraz tłuszczów trans), potraw smażonych i tłustego mięsa;
  • jeść fermentowane produkty mleczne, w szczególności probiotyczne, których dobry wpływ na układ trawiennych został potwierdzony naukowo;
  • zwiększyć spożycie płynów do 2 litrów dziennie, ale przy ograniczeniu kawy, alkoholu oraz napojów wysokosłodzonych;
  • spożywać lekkie posiłki, jedząc wolno i dokładnie przeżuwając: 5 niedużych, regularnych posiłków dziennie;
  • zadbać o zdrowszy tryb życia poprzez zwiększenie aktywności fizycznej, ograniczenie stresu, rzucenie palenia;
  • utrzymywać wagę ciała na odpowiednim poziomie.

Jak widać na powyższych przykładach, zalecenia te nie są trudne, a pozwolą nam uniknąć nieprzyjemności związanych z naszym układem trawiennym.

Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze