Zaloguj
Reklama

Zatrucie doustnymi lekami przeciwcukrzycowymi

Bibliografia:

„Toksykologia kliniczna” pod red. Tadeusza Bogdanika, PZWL, Warszawa
„Zatrucia u dzieci” Pediatria po Dyplomie, Grudzień 2005, str. 88

Kategorie ICD:

Kategorie ATC:


Zatrucie doustnymi lekami przeciwcukrzycowymi
Fot. ojoimages
(5)
Zatrucie lekami przeciwcukrzycowymi

Cukrzyca typu 2 jest częstą chorobą ludzi dorosłych. Wielu pacjentów stosuje regularnie doustne leki przeciwcukrzycowe. Z tego powodu są to leki często znajdujące się w domu i mogące być przyczyną ciężkich zatruć u dzieci.

Zatrucie lekami przeciwcukrzycowymi - Objawy i przebieg

Doustne leki przeciwcukrzycowe, należące do grupy pochodnych sulfonylomocznika (np. glibenklamid, glipizyd), są wymieniane wśród związków, które mogą być śmiertelne dla małego dziecka nawet przy spożyciu tylko jednej tabletki!

Zatrucie lekami przeciwcukrzycowymi - Kiedy udać się do lekarza

W przypadku spożycia przez dziecko tabletek przeciwcukrzycowych, zwłaszcza zawierających substancje chemiczne wymienione powyżej, należy natychmiast wezwać pomoc lekarską lub udać się na ostry dyżur pediatryczny.

Zatrucie lekami przeciwcukrzycowymi - Leczenie

W postępowaniu domowym należy niezwłocznie sprowokować dziecko do wymiotów, aby zapobiec wchłanianiu się leku.

(5)

Materiały zawarte w dziale Specjalista Radzi mają charakter informacyjny i należy je traktować jako dodatkową pomoc przy udzieleniu niezbędnej pomocy choremu oraz jako ewentualny wstęp do leczenia przez specjalistę. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za efekty zastosowania w praktyce informacji umieszczonych w dziale Specjalista Radzi.

Reklama
Komentarze