Serwisy Medforum

Reklama

Witamina D3 - objawy przedawkowania

Witamina D3 - objawy przedawkowania
Fot. ojoimages
(3)

Wprowadzenie do porady

Z objawami przedawkowania witaminy D3 możemy mieć do czynienia w następujących sytuacjach:

  • dawka witaminy D3 została niewłaściwie dostosowana do potrzeb dziecka (zastosowano zbyt wysokie dawki preparatów lub nie uwzględniono zawartości witaminy D3 w mieszankach mlecznych czy innych preparatach wielowitaminowych)
  •  występuje nadwrażliwość na podawaną witaminę D3.

Porada składa się z:

Objawy i przebieg

Objawy przedawkowania witaminy D3 są związane ze skutkami podwyższonego poziomu wapnia w surowicy krwi, czyli hiperkalcemii. Początkowo występują głównie objawy mało swoiste. Stwierdza się brak apetytu, wymioty, zaparcia, słabe przyrosty masy ciała, zaburzenia neurologiczne (obniżone napięcie mięśniowe, wygórowane odruchy głębokie, nadpobudliwość, rzadko śpiączkę czy drgawki), wielomocz, wzmożone pragnienie, powiększenie wątroby i śledziony.

Może ujawnić się nadciśnienie tętnicze. W bardziej zaawansowanych przypadkach może wystąpić kamica układu moczowego aż do wapnicy nerek (związana z wydalaniem dużych ilości wapnia z moczem) oraz zwapnienia w tkankach miękkich. Ponadto stwierdza się zmiany w układzie kostnym pod postacią uogólnionej demineralizacji kośćca.

UWAGA!
Istnieje także możliwość błędnego przyporządkowania objawów takich jak rozmiękanie kości potylicy do objawów wstępnych krzywicy i stosowanie dawek leczniczych witaminy D3, podczas gdy objawy te u zdrowego, donoszonego, karmionego sztucznie niemowlęcia są zwykle spowodowane nadmiarem fosforanów w diecie.

Witaminy D3 nie należy stosować u pacjentów z hiperkalcemią (podwyższony poziom wapnia w surowicy krwi) oraz kamicą nerkową. Ostrożność w podawaniu witaminy D3 zaleca się u pacjentów stosujących leki moczopędne i unieruchomionych.

(3)

Materiały zawarte w dziale Specjalista Radzi mają charakter informacyjny i należy je traktować jako dodatkową pomoc przy udzieleniu niezbędnej pomocy choremu oraz jako ewentualny wstęp do leczenia przez specjalistę. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za efekty zastosowania w praktyce informacji umieszczonych w dziale Specjalista Radzi.

Bibliografia:

M.Krawczyński „Propedeutyka pediatrii” Wydawnictwo Medyczne PZWL Warszawa 2002

A.Dobrzańska, J.Ryżko(red) „Pediatria” Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner Wrocław 2005

Reklama

Komentarze

  • Początkujący
    Zalogowani użytkownicy mają możliwość budowania własnego statusu na forach grupy Medforum.
    Po napisaniu odpowiedniej ilości postów przy avatarze pojawi się odpowiedni status.
      Początkujący/ca - mniej niż 100 postów
      Wtajemniczony/na - pomiędzy 101 a 300 postów
      Forumowicz/ka - pomiędzy 301 a 1200 postów
      Komentator/ka - pomiędzy 1201 a 3600 postów
      Lider/ka opinii - pomiędzy 3601 a 6000 postów
      VIP - więcej niż 6001 postów
    18-12-2014 12:47:01

    Nawet witaminy można przedawkować i trzeba uważać żeby nie przedobrzyć, tylko dawać normalne dawki, bo skutki mogą być nie dobre dla zdrowia.
    ____________________________________________________________
    Zaczynam wysyłanie paczek do anglii na święta oraz transport zwierząt do anglii jako prezent.

  • 03-12-2014 13:07:25

    Przeczytaj komentowaną treść: Witamina D3 - objawy przedawkowania

    Objawy nadwrazliwosci pokrywaja sie prawie calkowicie z tymi spowodowanymi przez przedawkowanie. Sa zauwazalne juz po pierwszym dniu podania witaminy D, dziecku lub doroslemu.
    We Wloszech pediatrzy i lekarze rodzinni nie uprzedzaja o mozliwosci nadwrazliwosci i lekcewaza informacje pacjentow lub rodzicow o objawach tejze . Tak jest chyba na calym swiecie.
    W czym lezy przyczyna ?
    Ulotki informacyjne firm farmaceutycznych skapo informuja o objawach nadwrazliwosci, a i objawy przedawkowania nie sa wymieniane w calej gamie wystepowania.
    Skandalem jest brak informowania pacjentow o ubocznych skutkach dawkowania syntetycznej witaminy D3 przez wystawiajacych recepty lekarzy . Przydalaby sie internetowa strona do zglaszania " side effects " stosowania witaminy D. Objawy moga byc rozne, wraz z wiekiem pacjenta. Tylko na prywatnych stronach w Stanach doszukalam sie rzadkich objawow alergii na wit. D, ktore wystepowaly u mojego wnuczka. A przeciez kolekalcyferol to nie nowy lek. Jest to jakis umyslny brak informowania pacjentow.
    A moze Forum pediatryczne utworzy strone, gdzie rodzice moga zglaszac uboczne dzialania lekow, skoro firmy farmaceutyczne nie spiesza sie z uzupenieniem ulotek w wyniku nowych sygnalow o niepozadanych skutkach od uzytkownikow? Dotyczy to szczegolnie witaminy D 3, o dziwo.

Polecamy

http://static2.medforum.pl/cache/logos/pe0069129-W300H200.jpgFot. OjoimagesLactobacillus GG w profilaktyce alergii
Lactobacillus GG to skrót od nazwy Lactobacillus rhamnosus...
Twoja sugestia