Zaloguj
Reklama

Przyczyny zmęczenia i senności - skąd się biorą, jak z nimi walczyć? Czy są niebezpieczne?

Przyczyny zmęczenia i senności - skąd się biorą, jak z nimi walczyć? Czy są niebezpieczne?
Fot. shutterstock.com
(4)
Przyczyny zmęczenia i senności

Czym jest zmęczenie a czym chorobowe przyczyny zmęczenia?

Każdy z nas potrzebuje odpoczynku, relaksu, odprężenia oraz niezbędnych składników odżywczych, ich brak może spowodować rozregulowanie prawidłowej pracy organizmu a nawet chorobę.

Zmęczenie to sytuacja, która powstaje na skutek braku rezerw energetycznych. Uniemożliwia nam najczęściej kontynuację pracy, powoduje senność, problemy z koncentracją, zmęczenie i wiele innych. Nie jest to w większości przypadków stan chorobowy.

Znane są jednak chorobowe przyczyny zmęczenia, wśród których wymieniamy: choroby płuc, zapalenie wątroby, bezsenność, białaczkę, przewlekłą niewydolność lewej komory serca, nowotwór i wiele innych. Zatem nigdy nie można bagatelizować zmęczenia. Warto zawsze skonsultować się z lekarzem i udać na badania.
 

Przyczyny zmęczenia i senności - Objawy i przebieg

Zmęczenie nie ustępuje pomimo wykluczenia choroby- na co zwrócić uwagę?


Jeśli wykluczona zostanie chorobowa przyczyna zmęczenia warto zwrócić uwagę na to jak nasz organizm funkcjonuje w ciągu dni, tygodni oraz miesięcy. Szczególną uwagę należy zwrócić na:


Sen- jeśli zauważymy, iż pomimo długiego (od 7 do 8 godzin na dobę), spokojnego, nieprzerywanego snu nadal będziemy czuli zmęczenie może okazać się, iż przyczyną tego jest jakiś inny problem.
Odżywianie- warto zwrócić uwagę na swoją dietę tj. odżywiać się zdrowo i regularnie. Bardzo często w sytuacji gdy dopadnie nas zmęczenie sięgamy po duże ilości kawy, coca-colę, pepsi i inne wspomagacze co przynosi efekt odwrotny, podobnie jest z niewłaściwym odżywianiem, które powoduje najczęściej nietolerancje pokarmowe. Jest to bardzo często przyczyną przewlekłych, nieustępujących zmęczeń i senności.
Kolejną ważną kwestia jest anemia. Warto zrobić podstawowe badania krwi. Anemii bardzo często towarzyszą  zawroty głowy, mdłości, uczucie zimna i drażliwość. Aby potwierdzić rozpoznanie niedokrwistości, należy wykonać badanie krwi.
Warto także zwrócić uwagę to nadczynność tarczycy, zwłaszcza w sytuacji gdy zauważymy, iż coraz częściej jesteśmy przygnębieni, nie mamy siły, wszystko nas boli i w dodatku jesteśmy senni. Koniecznym staje się wykonanie badań laboratoryjnych, gdyż możemy mieć do czynienia z niedoczynnością tarczycy bądź spowolnieniem jej metabolizmu. W krwi bada się poziom hormonów TSH, T3, T4.
Kondycja naszego serca. Jeśli przy wykonywaniu prostych domowych czynności (odkurzanie, wycieranie kurzy, prace w ogrodzie, mycie okien i inne) odczuwamy cały czas zmęczenie może to być sygnał, iż nasze serce nie pracuje prawidłowo. Należy zgłosić się jak najszybciej do lekarza.

 

Czym jest nadmierna senność, inaczej hipersomnia?

 

  • Hipersomnia, czyli przewlekła, nadmierna senność jest stanem chorobowym, który powoduje bardzo duże utrudnienia w normalnym funkcjonowaniu. W sytuacji gdy mamy z nią do czynienia przez bardzo długi czas, powinniśmy zgłosić się do lekarza w celu wyeliminowania chorobowych jej przyczyn, do których zaliczamy m.in.: bezdechy senne, anemię, cukrzycę, niedociśnienie tętnicze, niedoczynność tarczycy, depresję, guzy mózgu, alkoholizm, chrapanie, infekcje wirusowe i bakteryjne i inne. W przypadku gdy nadmierna senność nie ma przyczyn chorobowych należy zadbać o swoje zdrowie, regularnie się wysypiać oraz drastycznie zmienić swój tryb życia oraz sposób odżywiania.

 

 

Przyczyny zmęczenia i senności - Leczenie

Domowe sposoby walki z nadmierną sennością i zmęczeniem

  • Nim podejmiemy decyzję o zastosowaniu leków warto wypróbować własne domowe sposoby walki z nadmierną sennością i zmęczeniem.
  • Dzień rozpocząć od zdrowego i pełnowartościowego śniadania (posiłek powinien zawierać właściwe proporcje białek i węglowodanów)
  • Warto pamiętać o lekkim posiłku w południe, wystarczy np. zupa, surówka i owoce
  • Po obiedzie warto zafundować sobie krótki spacer bądź odpoczynek ok. 20-minutowy
  • Warto zaplanować sobie dzień, by nie narażać się na niepotrzebne stresy i frustracje
  • Pozytywne myślenie i nastawienie do świata w duży stopniu decyduje o stopniu zmęczenia i senności
  • Warto po ciężkim dniu się zrelaksować np. poczytać dobrą książkę, iść do sauny, zrobić sobie kąpiel z olejkami eterycznymi oraz świecami, udać się na masaż czy iść na krótki spacer
  • Regularna aktywność fizyczna jest bardzo wskazana w każdym wieku
  • W przypadku osób starszych zalecana jest popołudniowa drzemka (nie dłużej niż godzinę, zawsze o tej samej porze dnia)
  • Warto pamiętać o unikani wszelkiego rodzaju używek- alkohol, papierosy, narkotyki, zbyt duża ilość kofeiny i inne
  • Zbyt dużą ilość nadmiernych kilogramów powinna zostać zrzucona
  • Regularne, nawadnianie organizmu


Najważniejsze jednak w tym wszystkim jest obserwowanie i słuchanie własnego organizmu! W sytuacji gdy nie radzimy sobie z problemem należy udać się do lekarza i nie czekać aż problem zniknie sam.

(4)

Materiały zawarte w dziale Specjalista Radzi mają charakter informacyjny i należy je traktować jako dodatkową pomoc przy udzieleniu niezbędnej pomocy choremu oraz jako ewentualny wstęp do leczenia przez specjalistę. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za efekty zastosowania w praktyce informacji umieszczonych w dziale Specjalista Radzi.

Reklama
Komentarze