Zaloguj
Reklama

Profilaktyka otyłości u dzieci

Autor/autorzy opracowania:

Bibliografia:

  1. Medycyna Praktyczna Pediatria 2012/01

Kategorie ICD:


Profilaktyka otyłości u dzieci
Fot. ojoimages
(5)
Profilaktyka otyłości u dzieci

Otyłość u dzieci jest coraz częstszym problemem zdrowotnym. Rola rodziców jest niezwykle ważna w kształtowaniu prawidłowego odżywiania u dzieci. W profilaktyce i leczeniu najważniejsza jest odpowiednia dieta, aktywność fizyczna, wykształcenie prawidłowych zachowań żywieniowych. Celem diety jest utrzymanie prawidłowej masy ciała w stosunku do wzrostu, płci i wieku oraz w razie potrzeby  zmniejszanie masy ciała.

Profilaktyka otyłości u dzieci - Objawy i przebieg

Dieta:
Posiłki powinny być urozmaicone, niewielkich objętości (by niepotrzebnie nie rozciągać żołądka) oraz spożywane o ustalonych porach, by dziecko nie odczuwało głodu i nie musiało siegać po niezdrowe przekąski. Posiłki powinny być spożywane wspólnie z rodziną, przy stole, a nie przed telewizorem. Dziecko musi codziennie jeść śniadania – są one najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia i powinny dawać duży zastrzyk energii. Składać się z pełnoziarnistego, ciemnego pieczywa, bogatego w błonnik, warzyw lub pełnoziarnistych płatków owsianych (zamiast słodzonych cukrem słodkich) wraz z niskotłuszczowym mlekiem. Dzieci niejedzące śniadań częściej sięgają po niezdrowe przekąski bogate z sól i cukier (ciastka, drożdżówki, chipsy, słone paluszki).

Dzieci muszą spożywać odpowiednie ilości wapnia. Może pochodzić z mleka (najlepiej o mniejszej zawartości tłuszczu (ok.2%) ). Powyżej 9 r.ż powinno ograniczyć się  do 3 filiżanek dziennie. Większość spożywanych tłuszczów powinno pochodzić z  ryb, orzechów, olejów roślinnych i miękkich margaryn. Trzeba je wybierać zamiast masła, smalcu i tłuszczów zwierzęcych.

Należy w pokarmach ograniczyć sól. Od początku u dziecka należy wprowadzić dietę ubogosolną, by wykształcić prawidłowe nawyki żywieniowe w wieku dorosłym (unikanie dosalania). Unikać  napojów gazowanych,  owocowych, słodzonych cukrem. Dieta powinna być bogata w owoce i warzywa (najlepiej 5 porcji dziennie). Trzeba pamiętać, że soki owocowe to nie to samo co owoce i warzywa. Soki bogate są w substancje słodzące, cukier i są źródłem tzw. pustych kalorii. Należy je ograniczyć .  Nie pobudzają one ośrodka sytości i dziecko ciągle jest głodne. Ograniczyć trzeba spożycie słodyczy, jedzenia w restauracjach, fast foodów.

Profilaktyka otyłości u dzieci - Kiedy udać się do lekarza

Jeśli mimo stosowania się do zdrowej diety, aktywności fizycznej, dziecko ma nadwagę należy skorzystać z porady dietetyka.

(5)

Materiały zawarte w dziale Specjalista Radzi mają charakter informacyjny i należy je traktować jako dodatkową pomoc przy udzieleniu niezbędnej pomocy choremu oraz jako ewentualny wstęp do leczenia przez specjalistę. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za efekty zastosowania w praktyce informacji umieszczonych w dziale Specjalista Radzi.

Reklama
Komentarze