Zaloguj
Reklama

Leukomalacja okołokomorowa (PVL)

Leukomalacja okołokomorowa (PVL)
Fot. medforum
(5)
Leukomalacja okołokomorowa (PVL)

W przypadku dzieci urodzonych przed 32. tygodniem ciąży, tzw. wcześniaków, leukomalacja okołokomorowa, wykrywana jest w trakcie badania USG. Jest to jedna z najczęściej występujących i znanych form/zaburzeń, prowadzących do uszkodzenia mózgu u tych dzieci.

Leukomalacja okołokomorowa (PVL) - Objawy i przebieg

Co ważne, pierwsze badanie USG, nie jest w stanie pokazać, czy doszło do uszkodzenia mózgu, konieczne są kolejne badania, uwidaczniające torbiele. W chwili obecnej nie ma możliwość zregenerowania czy naprawienia uszkodzonych obszarów tkanki mózgowej dziecka.
 
Czym jest leukomalacja okołokomorowa?
 
Prawie u każdego wcześniaka, w mózgu dochodzi do uszkodzeń tkanki mózgowej (torbieli), które rozwijają się i uwidaczniają w badaniu USG od trzeciego do szóstego tygodnia życia. Zmiany te- torbiele, mają tendencję do zlewania się i łączenia, tworząc obszary zwapnienia. Właśnie te torbiele określamy jako leukomalacją okołokomorową.

Sytuacjami sprzyjającymi rozwojowi leukomalacji okołokomorowej są między innymi:

  • infekcje wirusowe czy bakteryjne matki w trakcie ciąży
  • oddzielenie łożyska
  • infekcje okołoporodowe
  • brak dopływu krwi i tlenu do płodu
  • wylew dokomorowy trzeciego bądź czwartego stopnia
  • niskie cienieni krwi płodu w trakcie ciąży
  • zaburzenia oddychania i wiele innych 

 
 

Leukomalacja okołokomorowa (PVL) - Leczenie

Leczenie i życie dziecka z leukomalacją okołokomorową
 
W chwili obecnej nie ma możliwości regeneracji obszarów uszkodzonej tkanki mózgowej u dziecka. Sposób funkcjonowania dziecka jest w dużej mierze zależny od rozległości uszkodzenia oraz zajętego obszaru mózgu. W większości przypadków, dzieci te przedstawiają w późniejszym okresie różnego rodzaju niedobory rozwojowe (problemy z poruszaniem się, kontrolowaniem ruchów, problemy z mówieniem czy pobieraniem pokarmów). Wraz z rozwojem dziecka objawy te mogą ulegać nasileniu, pojawiają się problemy z uczeniem się, rozumieniem, kojarzeniem czy poruszaniem.

(5)

Materiały zawarte w dziale Specjalista Radzi mają charakter informacyjny i należy je traktować jako dodatkową pomoc przy udzieleniu niezbędnej pomocy choremu oraz jako ewentualny wstęp do leczenia przez specjalistę. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za efekty zastosowania w praktyce informacji umieszczonych w dziale Specjalista Radzi.

Reklama
Komentarze