Zaloguj
Reklama

Zagrożenia jakie niesie za sobą nadwaga i otyłość

Zagrożenia jakie niesie za sobą nadwaga i otyłość
Fot. medforum
(0)

Obecnie na świecie nadwagę ma miliard dorosłych osób, a otyłość ponad 300 milionów. Problem z nadmierną ilością tkanki tłuszczowej dotyczy również coraz większej liczby mieszkańców Polski.

Wskaźnik BMI

Do oceny prawidłowej masy ciał człowieka, stosuje się wskaźnik BMI ( ang. Body Mass Index). BMI określa proporcje masy ciała do wysokości i jest bardzo łatwy do obliczenia. U dorosłych osób, których wskaźnik wynosi więcej niż 25kg/m2,rośnie ryzyko zapadalności na różne schorzenia, a przed wszystkim na : nadciśnienie tętnicze, cukrzycę typu 2, miażdżyca, zwyrodnienia stawów i niektóre nowotwory: piersi, jelita grubego, nerki i pęcherzyka żółciowego. Światowa Organizacja Zdrowia przyjęła, że BMI między 25, a 29,9 kg/m2 oznacza nadwagę, a wartość wskaźnika od 30kg/m2 to już otyłość pierwszego stopnia. Dla osób mających problem z utrzymaniem prawidłowej masy ciała, nadwaga powinna być pierwszym sygnałem do przedsięwzięcia działań mających na celu redukcję masy ciała. Otyłość to już stan powodujący zagrożenia dla zdrowia i samopoczucia zarówno tego fizycznego, jak i psychicznego.

Jakie konsekwencje niesie za sobą otyłość?

Obserwując otyłość u dzieci w okresie dzieciństwa i dojrzewania można spodziewać się jej utrzymania, aż do dorosłości w około 80% przypadków. Wczesne skutki otyłości u dzieci to konsekwencje psychospołeczne w postaci odczuwania niskiego zadowolenia z życia, trudności w nawiązywaniu znajomości,a także niskie poczucie własnej wartości. Wczesne skutki objawiają się również w postaci zaburzeń gospodarki węglowodanowej i lipidowej, występującej w postaci zespołu metabolicznego, a także zmianami w układzie kostnym. Późne następstwa otyłości występujące w wieku dorosłym zwiększają ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia. Nie pozostaje bez znaczenia długość życia człowieka. Osoby mające problem z nadmiarem tkanki tłuszczowej żyją krócej nawet o 6 lat niż osoby w tym samym wieku bez nadwagi. Otyłość stanowi duży problem dla kobiet w wieku reprodukcyjnym i może powodować utrudnienia związane z zajściem w ciążę lub przyczynić się do powstawania powikłań w czasie ciąży takich jak: poronienie, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca ciążowa i przedwczesny poród. U otyłych kobiet mogą występować nieregularne cykle miesiączkowe i istnieje zwiększone ryzyko niepłodności.

Dzieci otyłych matek są zagrożone występowaniem wad wrodzonych np. cewy nerwowej lub serca. U kobiet walczących z nadwagą i otyłością trzeba pamiętać, aby podjąć redukcję masy ciała przed zajściem w ciąże lub po rozwiązaniu. Możliwe jest stosowanie diety u kobiety ciężarnej, ale tylko takiej, która nie zaleca mniej niż 1800 kcal dziennie. Diety niskokaloryczne są wykluczone podobnie jak nadmierny wysiłek fizyczny. O otyłości w ciąży mówi się wówczas, gdy masa ciała przed zajściem w ciąże wynosi więcej niż 90kg.

Jak uchronić się przed otyłością?

Każdy powinien kontrolować swoją wagę ciała i regularnie się ważyć, ponieważ pozwoli to uniknąć wielu problemów zdrowotnych pojawiających się u osób z otyłością lub nadwagą. Prawidłowe ważenie powinno odbywać się bez obuwia i ubrań lub z wyjątkiem bielizny. Stojąc na wadze postawa powinna być swobodna i wyprostowana, z rękami zwisającymi wzdłuż ciała i nogami wyprostowanymi w kolanach.

fot. panthermedia

Oprócz regularnego kontrolowania wagi trzeba również zwrócić uwagę na swój styl życia i nawyki żywieniowe. Ważne jest aby w codziennej diecie znajdowało się jak najwięcej warzyw i produktów zbożowych, które powinny być głównym źródłem energii. Należy zrezygnować w dań typu fast food i produktów smażonych. Zaleca się pieczenie w folii aluminiowej, rękawie, na grilu, gotowanie, gotowanie na parze i duszenie bez uprzedniego obsmażania, aby uniknąć spożywanie dodatkowej ilości tłuszczu używanej do obróbki termicznej potraw. Stałym elementem codziennej diety powinny być produkty mleczne, które dostarczają białka, witamin z grupy B oraz A i D. Jeśli spożywamy mięso pamiętać należy, aby było ono chude. Nie należy zapominać o włączeniu do swojego życia umiarkowanej aktywności fizycznej. Istnieje wiele sportów, które można wykonywać w każdym wieku bez względu na stan zdrowia.

(0)
Reklama
Komentarze