Serwisy Medforum
Reklama

Rozwój seksualności dziecka

Rozwój seksualności dziecka
Fot. ojoimages
(5)

Zainteresowania sferą seksualną rozpoczynają się już we wczesnym dzieciństwie. Nie jest to powodem do niepokoju, jeżeli zna się fizjologię rozwoju seksualności dziecka. Artykuł omawia poszczególne etapy wiekowe rozwoju zainteresowań sferą seksualną z podkreśleniem zasad postępowania z dzieckiem w zależności od jego wieku.

Zainteresowanie dziecka swoimi narządami płciowymi rozpoczyna się już w niemowlęctwie – mając jednak w tym okresie charakter nieświadomy. Dziecko poznając części swojego ciała, poznaje również tzw. miejsca intymne.

W wieku 3 lat większość dzieci ujawnia już tożsamość płciową (“jestem chłopcem/dziewczynką”). Pojęcie ciągłości płci (“wyrosnę na mężczyznę/kobietę”) pojawia się około 4 roku życia, a pojęcie niezmienności (“nie mogę zmienić mojej płci”) – około 5.

W okresie, w którym pojawia się tożsamość płciowa, dzieci zaczynają się stopniowo interesować się skąd biorą się wzięły. Należy uważnie słuchać o co pytają, by informacje, które uzyskają od dorosłych były na poziomie ich wieku i mogły zostać zrozumiane. Zainteresowania te są zgodne w większości przypadków z wiekiem dzieci:

 

Zainteresowania sferą seksualną

 

  • 3 lata: Początek zainteresowania niemowlętami. Dziecko chce mieć własne. Pyta: “co niemowlę robi, kiedy przyjdzie?”, “skąd przychodzi?”. Najczęściej dzieci w tym wieku nie rozumieją wyjaśnień, iż dziecko rozwija się w brzuchu mamy. Potrafią jednak pojąc, że przychodzi ze szpitala. Wiele wierzy w to, iż dzieci kupuje się w sklepie, tak jak inne rzeczy.
  • 4 lata: Pojawiają się pytania o to, skąd biorą się dzieci. Niektóre dzieci zaczynają wierzyć, że z brzucha mamy. Pytają wtedy często jaka drogą wydostało się z niego wydostało. Wiele sądzi, że przez pępek.
  • 5 lat: Zainteresowanie posiadaniem własnego dziecka, które może pojawić się podczas zabawy. Nadal pytają skąd biorą się dzieci. Większość akceptuje, iż z brzucha mamy.
  • 6 lat: Silne i powracające zainteresowanie ciążą, narodzinami i tym skąd biorą się dzieci. Pojawia się zazwyczaj niejasne poczucie związku między dziećmi a faktem małżeństwa oraz ciekawość w jaki sposób dziecko wydostaje się z brzucha mamy i czy to boli. Niektóre dzieci zaczynają pytać od czego zaczyna się życie dziecka. Zazwyczaj akceptują, że wzrasta w brzuchu mamy a poczęło się z nasionka.
  • 7 lat: Często pojawia się intensywne wyczekiwanie nowego dziecka w rodzinie. Wiadomo już, że można mieć dużo dzieci oraz, że starsze kobiety ich nie mają. Dzieci bardzo interesują się ciążą, rozwojem dziecka, tym jak się je karmi, jakie jest duże. Występuje łączenie kobiety ciężarnej z pojawieniem się nowego człowieka. Potrafią zazwyczaj zrozumieć, że dziecko bierze się z dwóch nasion (albo jaj), jednego od matki i drugiego od ojca.
  • 8 lat: Zazwyczaj zaczynają rozumieć powolny proces rozwoju dziecka w łonie matki. Domagają się dokładniejszych informacji na temat miejsca, w którym znajdowało się dziecko. Na dźwięk słowa “brzuch” wykazują często zmieszanie. Niektóre dziewczynki pytają o rolę ojca w procesie prokreacji (potrafią być w tym bardzo dociekliwe).
  • 9 – 10 lat: Większość dziewczynek wie już o miesiączkowaniu. U niektórych dzieci pojawia się ciekawość dotycząca roli ojca (zwłaszcza w kwestii “sadzenia nasion”).

 

fot. ojoimages

 

Na pewno warto rozmawiać z dziećmi na te tematy, by rodziców nie uprzedzili rówieśnicy lub starsi koledzy. U niektórych dzieci silna fascynacja seksem zaczyna się wcześniej i objawia nie tylko w dociekliwych pytaniach, lecz także w przeprowadzonych na sobie próbach i eksperymentach, co stanowi zupełnie normalne zachowanie (tak jak np. przekleństwa czterolatków, czy kłamstwa i oszustwa sześciolatków).

(5)

Autor/autorzy opracowania:

Reklama

Komentarze