Zaloguj
Reklama

Nieprawidłowe żywienie jako przyczyna zaparć: znaczenie błonnika pokarmowego

Nieprawidłowe żywienie jako przyczyna zaparć: znaczenie błonnika pokarmowego
Fot. ojoimages
(0)

Niedostateczne spożycie błonnika pokarmowego może być przyczyną uporczywych zaparć. Zmiana diety jest najprostszą metodą interwencji leczniczej w takich przypadkach.

Reklama

Dorosły człowiek powinien spożywać dziennie pomiędzy 20 a 35 gramów błonnika. U dzieci powyżej 2 roku życia zapotrzebowanie na błonnik określono według wzoru “wiek w latach + 5 = ilość błonnika w gramach na dobę”. Tymczasem z badań dietetyków wynika, że np. w USA średnie dobowe spożycie błonnika przez dorosłych wynosi 14-15 gramów na dobę. W Polsce brak jest szeroko zakrojonych badań na ten temat, ale z praktyki klinicznej wiadomo, że dzieci cierpiące na zaparcia niezwykle często prezentują upodobania dietetyczne podobne do obserwowanych w USA, czyli chętne spożywanie pokarmów typu fast-food (pizza, frytki, hamburgery, słodycze, napoje gazowane, dosładzane soki owocowe produkowane z koncentratów). Modyfikacja diety polegająca na ograniczeniu spożycia pokarmów tego typu i wzbogacenie diety w błonnik jest w takich sytuacjach naturalną i najbardziej fizjologiczną metodą leczenia zaparć. Niestety często zmiana przyzwyczajeń żywieniowych dzieci jest bardzo trudna, zarówno z powodu oporu dziecka, jak i z powodu nieprawidłowego modelu żywienia całej rodziny – w tym dorosłych domowników...

Błonnik jako lek normalizujący pracę przewodu pokarmowego

W wielu przypadkach zaparć proste zwiększenie ilości błonnika w diecie, połączone z odpowiednim spożyciem płynów doustnych, normalizuje rytm defekacji. Z przyczyn zdrowotnych idealnie jest jeżeli interwencja dietetyczna polega na zasadniczej i trwałej zmianie obyczajów żywieniowych.

Należy ograniczyć: słodycze, białe pieczywo, napoje gazowane, soki produkowane z koncentratów dosładzanych (w praktyce większość soków tzw. kartonowych), pokarmy wysokoprzetworzone typu fast-food (frytki, pizza, chipsy, orzeszki itp.), a z pokarmów naturalnych- ryż. W to miejsce zwiększyć spożycie wody mineralnej, warzyw, zwłaszcza strączkowych (groszek, fasola, bób), owoców, kasz pełnoziarnistych i ciemnego pieczywa.

Możliwe jest też wspomaganie diety suplementami dostępnymi bez recepty w aptekach lub niektórych sklepach z tzw. zdrową żywnością. Chodzi tu o preparaty w kapsułkach lub proszku, zawierające błonnik naturalny, lub substancje o działaniu analogicznym z błonnikiem i spożywane doustnie w celu zwiększenia dobowego spożycia błonnika oraz uzyskania normalizacji pracy przewodu pokarmowego.

Piśmiennictwo

Źródło tekstu:

  • Forum Pediatryczne, zdjęcia: ojoimages

Kategorie ICD:

Kategorie ATC:


Reklama
(0)
Komentarze