Zaloguj
Reklama

Mądre i zdrowe dziecko – zadbaj o to wcześniej

Mądre i zdrowe dziecko – zadbaj o to wcześniej
Fot. ojoimages
(4)

Prawidłowy rozwój mózgu, wzroku czy systemu immunologicznego dziecka w znaczący sposób zależy od nawyków żywieniowych jego matki podczas ciąży i karmienia piersią.
Aby zadbać o przyszłość najważniejszych narządów dziecka, odpowiedzialnych za jego inteligencję i zdrowie warto już od samego początku ciąży odpowiednio się odżywiać.

Sposób odżywiania kobiety w ciąży determinuje dostarczenie wszystkich niezbędnych składników potrzebnych do zbudowania zdrowego nowego organizmu ludzkiego. W tym procesie potrzebne są zarówno witaminy, których nasz organizm nie magazynuje, jak również kwasy omega 3, które biorą udział w tworzeniu wszystkich komórek ludzkiego ciała. DHA z kwasów Omega 3 jest głównym strukturalnym tłuszczem w mózgu i siatkówce oka, i odpowiednio stanowi: 97% tłuszczów omega 3 w mózgu, 93% tłuszczów omega 3 w siatkówce oka. O tym, jak ważne jest dostarczenie właściwych ilosci tych składników niech świadczy porównanie budowy noworodka i dorosłego człowieka.
Masa dziecka stanowi 5% masy dorosłego, a masa mózgu dziecka to 70% masy mózgu dorosłego, z czego 2/3 mózgu składa się z fosfolipidów, a budowa neuronów opiera się w 50% na
DHA z kwasów omega 3.

Najlepiej jest oczywiście przyjmować zalecane ilości wszystkich składników odżywczych podczas posiłków. Ich odpowiednie skomponowanie nie jest trudne, ale trzeba być konsekwentnym i np. w przypadku kwasów tłuszczowych z grupy omega 3, z których najcenniejszym jest DHA, należy jeść przynajmniej dwie tłuste ryby morskie tygodniowo, np.: śledzie atlantyckie, makrele, sardynki czy łososie. Kwas dokozaheksaenowego (DHA)powinien być przyjmowany przez kobiety w ciąży i matki karmiące w ilości 200 - 600 mg dziennie, ale jak wynika z badań, przeprowadzonych przez niezależny instytut SMG/KRC, Polki wciąż spożywają ich zdecydowanie za mało.

Obecnie standardy Komisji Europejskiej (Rozporządzenie UE nr 440/2011 z dnia 6.05.2011 r.) określają, że kobiety w ciąży oraz matki karmiące powinny przyjmować minimum 200 mg DHA dziennie. Przyjmowanie DHA zalecają także polska Grupa Ekspertów oraz Polskie Towarzystwo Ginekologiczne.

Okres karmienia piersią jest dla organizmu matki równie wielkim wyzwaniem, co ciąża, a zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze bywa nawet większe. Dlatego też każda kobieta
w ciąży i matka karmiąca musi sobie zadać pytanie czy dobrze się odżywia i dostarcza swojemu dziecku wszystkich niezbędnych składników do prawidłowego rozwoju? Płód i noworodek (do 12 miesiąca życia) najbardziej potrzebuje pełnego zestawu tych składników ”
- mówi prof. dr hab. Krzysztof Czajkowski, ginekolog, Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

DHA oprócz wpływu na prawidłowy rozwój mózgu i oczu płodu i niemowląt do 12 miesiąca życia ma szersze działanie. Badania kliniczne wskazują, że odpowiednia ilość DHA w diecie kobiety ciężarnej zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia powikłań okołoporodowych.

(4)
Reklama
Komentarze