Zaloguj
Reklama

Jakie ryby i w jaki sposób podawać dzieciom?

Autor/autorzy opracowania:

Źródło tekstu:

  • 1. Szajewska H, Socha P, Horvath A i wsp. Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. Standardy Medyczne Pediatria 2014;11:321-338.

Jakie ryby i w jaki sposób podawać dzieciom?
Fot. shutterstock
(5)

Ryby w jadłospisie niemowlaka i dziecka jest bardzo istotnym elementem. Są bogatym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które wchodzą w skład błony komórkowej wielu komórek młodego organizmu. Podając ryby swojemu dziecku wzmacniasz jego układ nerwowy, układ odpornościowy oraz wzrok. Nalezy pamiętać by wybierać tłuste ryby morskie, szczególnie łososia, szprota, halibuta. Natomiast pewne odmiany są przeciwskazane dla małych dzieci.

W Polsce dieta bogata w ryby nie jest szczególnie popularna. Co prawda trendy się zmieniają, nadal jednak nie jesteśmy krajem, w którym ryby zajmują ważne miejsce w codziennym jadłospisie. Należy jednak pamiętać, że elementy śródziemnomorskie w diecie niemowlęcia oraz dziecka stanowią istotny element, ponieważ są źródłem wartościowego białka, które zawiera egzogenne aminokwasy, czyli takie, których nasz organizm nie potrafi sam wytwarzać.

Drugim, również bardzo ważnym składnikiem, są tzw. „zdrowe tłuszcze”, czyli wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Wchodzą one w skład błony komórkowej wielu komórek, m.in. siatkówki, komórek układu nerwowego. Ryby mają także zbawienny wpływ na układ krążenia i serce. Wiele badań wskazuje także na korzystny wpływ składników zawartych w rybach na wzmacnianie układu odporności. Ryby morskie są źródłem, niezbędnego dla prawidłowego funkcjonowania tarczycy, jodu. Ponadto są bogate w składniki mineralne takie jak żelazo, magnez czy potas. Jedząc dużo ryb, dostarczamy sobie dużo tłuszczów. W nich rozpuszczają się witaminy (ADEK) i dopiero wtedy mogą zostać wchłonięte. Podając zatem swojemu dziecku ryby wzmacniasz jego wzrok, mózg, serce oraz prawidłowy rozwój układu nerwowego.

Ryby nie tylko są zdrowe, ale także smaczne!

Mówi się, że tłuste jedzenie jest niezdrowe. Ma to duże uzasadnienie, jednak w przypadku ryb, przede wszystkim tłuste ryby są mile widziane na talerzu dziecka. To właśnie ryby zawierają dużą ilość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Do wielonienasyconych kwasów należą: kwas eikozapentaenowy (EPA) i dokozaheksaenowy (DHA). Nasz organizm nie jest w stanie ich sam syntetyzować, dlatego też muszą być dostarczane do organizmu z pożywieniem. Zawartość tych kwasów jest różna w poszczególnych odmianach ryb. Dla przykładu, popularna w ostatnim czasie w Polsce, panga zawiera 25mg/100g kwasu eikozapentaenowego i dokozaheksaenowego, natomiast łosoś 2860 mg/100g wyżej wymienionych kwasów. 

Jakie ryby zatem podawać dziecku?

  • Podawaj dziecku tłuste ryby morskie.
  • Wśród ryb właściwych dla dzieci można wymienić: łosoś, śledź, szprot, halibut.
Garunek rybyEPA w 100 gDHA w 100 g
łosoś13,62860
śledź10,71290
szprot1691000
dorsz0,7180
panga1,325

fot. panthermedia

Nie należy podawać dzieciom ryb drapieżnych, gdyż to w nich gromadzą się związki toksyczne, głownie pochodne rtęci, kadm, bifenole oraz inne metale ciężkie. Do gatunków ryb, w których mogą się kumulować niebezpieczne związki należą: makrela królewska oraz niektóre odmiany tuńczyka, ryby maślanej, okonia morskiego, barakudy, miecznika. W tym miejscu chciałabym jednak uspokoić wiele mam- pamiętajmy, że dopuszczalny poziom zanieczyszczenia ryb rtęcią jest regulowany! Ryby, które posiadają niedopuszczalny poziom rtęci nie są dopuszczone na rynek, a reguluje to odpowiednie Rozporządzenie Komisji Europejskiej.

(5)
Reklama
Komentarze