Zaloguj
Reklama

Co Twoje dziecko powinno jeść zimą?

Co Twoje dziecko powinno jeść zimą?
Fot. medforum
(5)

Wartościowe i regularne posiłki to podstawa prawidłowej diety dziecka, która zapewni mu harmonijny rozwój. Zimowe potrzeby dziecięcego organizmu różnią się nieco od tych w pozostałych porach roku. Niskie temperatury, mało słońca, infekcje  wszystko to sprawia, że maluch potrzebuje więcej energii. Dowiedz się, jak powinien wyglądać prawidłowy jadłospis dziecka w porze zimowej.

Reklama

Ciepłe dania

Ciepły posiłek w ciągu dnia jest bardzo istotny zwłaszcza zimą. W jadłospisie malucha powinny znaleźć się:

  • pożywne zupy (m.in. z dużą ilością jarzyn – nie tylko rozgrzeją, ale także dodadzą energii),
  • kasze (m.in. jaglana),
  • duszone mięso (m.in. drób, cielęcina),
  • placuszki (m.in. z kabaczkami, z jabłkami).

Słodkość z umiarem

Bez względu na porę roku słodycze powinno się ograniczać – nie tylko przyczyniają się do problemów z wagą, ale także niszczą zęby. W okresie chłodów, gdy organizm potrzebuje więcej energii, dzieci dużo częściej sięgają po słodycze. Dobrymi zamiennikami są:

  • chipsy z owoców (m.in. banany, jabłka),
  • mandarynki,
  • orzechy włoskie.

Ważne! Włącz do diety dziecka drób, jaja, kukurydzę, ryby, brokuł (zawierają chrom, który zmniejsza apetyt na słodycze).

Desery

W miarę możliwości należy przyrządzać desery na ciepło. Wśród smacznych potraw jest:

  • pieczone jabłko,
  • kisiel z owocami,
  • budyń,
  • kompot z owocami,
  • jabłko smażone w cieście.

Regularność posiłków

W okresie zimowym dla zdrowia i odporności organizmu dziecka szczególne znaczenie mają regularnie spożywane posiłki.

Ważne! Dziecko powinno zjadać pięć posiłków dziennie.

Regularność posiłków pozwala na to, by ciało dziecka nadmiernie się nie schładzało (podczas trawienia pokarmu wydzielana zostaje energia, służąca m.in. do utrzymywania prawidłowej ciepłoty ciała).

Podsumowanie

Warto przestrzegać kilku zasadach:

  • pamiętaj o suplementacji dziecka witaminą D (wspiera odporność),
  • wzbogać jadłospis o takie produkty, jak kasza jaglana (działa antywirusowo), ryby morskie (wzmacniają odporność) oraz mleczne napoje fermentowane (zawierają probiotyki, wzmacniają organizm),
  • nie zapominaj o świeżych owocach i warzywach (źródło witamin i minerałów). Wybieraj produkty sezonowe.
Piśmiennictwo

Źródło tekstu:

  • Anna Kłosińska: Dobra dieta dla małych i dużych dzieci. Wydawnictwo Świat Książki. Warszawa 2009.

Adres www źródła:


Reklama
(5)
Komentarze