Zaloguj
Reklama

Biopierwiastki, pierwiastkami życia - jaką pełnią rolę w organizmie?

Biopierwiastki, pierwiastkami życia - jaką pełnią rolę w organizmie?
Fot. Pantherstock
(5)

Biopierwiastki stanowią zaledwie około 4 procent ciężaru naszego ciała. Sterują najogólniej przemianą materii. Niedobór jak i nadmiar wywiera niekorzystny wpływ na nasze samopoczucie i zdrowie. Prowadzi to do dysfunkcji organizmu co nazywamy chorobami.

Pierwiastki, które znajdują się w naszym organizmie w większych ilościach tj. tlen, węgiel, sód, potas, wapń, chlor, wodór nazywamy makroelementami. Sód, chlor są niezbędne do produkcji kwasu solnego w żołądku. Dla naszego organizmu jest bardzo ważna równowaga sodowo-potasowa.
Organizm ludzki by móc prawidłowo funkcjonować musimy każdego dnia dostarczać mu niezbędnych składników. Do najważniejszych zaliczamy:

WAPŃ (Ca) jest głównym składnikiem kości i zębów, obniża poziom cholesterolu we krwi, wpływa na prawidłowe funkcjonowanie nerwów i mięśni. Od prawidłowej ilości wapnia w organizmie zależy rytm serca, ma też działanie przeciw obrzękowe, przeciwzapalne, przeciwalergiczne. Naturalnym źródłem wapnia jest mleko i jego przetwory, które nie zostały przetworzone chemicznie czyli świeże mleko krowie i kwaśne, kalarepa, jajka, marchew, suszone owoce, mięta. Niedobór wapnia w organizmie powoduje jedzenie nieświeżych pokarmów i konserwowanych. Utratę wapnia może powodować nadmiar soli, kofeina, alkohol.

MAGNEZ (Mg) jest pierwiastkiem życia, składnikiem tkanki kostnej, zębów, mięśni, reguluje działanie układu nerwowego, działa przeciwmiażdżycowo. Niedobór może powodować niewłaściwe funkcjonowanie całego organizmu, osłabienie, stany niepokoju, ataki serca, zawały, bolesne kurcze mięśni, bóle głowy, zaburzenia snu. Źródłem występowania magnezu jest kakao, gorzka czekolada, siemię lniane, groch, orzechy laskowe, kasza gryczana. Do nadmiernego wydalania magnezu z organizmu przyczyniają się stresy, alkohol, wysoka temperatura otoczenia, antybiotyki, leki odwadniające, uspakajające i antykoncepcyjne.

ŻELAZO (Fe) jest niezbędne dla organizmu by odbudować skład krwi. Buduje czerwone krwinki oraz barwnik mięśni, transportuję tlen. Pierwiastek ten jest bardzo potrzebny człowiekowi żeby nie doszło do anemii. Dorosły człowiek potrzebuję około 15 mg żelaza. Niedobór żelaza wiąże się z małą aktywnością, zawrotami głowy, przyśpieszonym oddechem, szumem w uszach, omdleniach, zmniejszenie siły mięśni, zimne stopy i dłonie. Naturalnym źródłem żelaza są: fasola, kasza jęczmienna, mleko, żółtka jaj, orzechy laskowe.

MIEDŹ (Cu) jest również bardzo potrzebna organizmowi jak żelazo. W procesie tworzenia krwi żelazo jest w jej obecności lepiej przyswajalne. Hamuję procesy rakotwórcze, zmniejsza stężenie cholesterolu we krwi. Źródłem pozyskiwania miedzi w naturze są: orzechy, szpinak, sałata, czerwone buraki, por, pomidory, ziemniaki. Nadmiar miedzi może być toksyczny oraz spowodować nadmiar estrogenów kobiet. Niedobór powoduję niedokrwistość, podatność na raka, choroby krwi, wypadanie włosów, osteoporoza, obniżenie odporności organizmu.

CYNK (Zn) wzmacnia organizm jest niezbędny do prawidłowej przemiany białkowej i węglowodanowej w procesach wzrostu i rozwoju całego organizmu. Działa przeciwwirusowo i przeciwbakteryjnie. Wpływa na gojenie się ran i wzmacnia odporność organizmu. Bardzo istotnie wpływa na przebieg ciąży u kobiet. Naturalnym źródłem pozyskiwania cynku są: dynia i pestki dyni, słonecznik, otręby pszenne i kiełki pszenicy, groch, fasola, orzechy. Niedobór cynku bywa przyczyną zaburzeń ciążowych oraz słabego rozwoju płodu. Może prowadzić do niedorozwoju narządów płciowych, problem w gojeniu ran i oparzeń, reumatyzm.

Brak biopierwiastków w naszym organizmie powoduje wiele poważnych schorzeń. Aby ich uniknąć należy urozmaicić codzienną dietę w odpowiednie produkty.

(5)
Reklama
Komentarze