Obraz kliniczny i różnicowanie ADHD - zespołu deficytu uwagi z nadruchliwością, określanego także jako zespół hiperkinetyczny.
Podtypy ADHD wg klasyfikacji DSM-IV
podtyp mieszany |
spełnione równocześnie min. 6 objawów zaburzeń koncentracji uwagi + min. 6 obj. nadruchliwości i impulsywności |
podtyp z przewagą zaburzeń koncentracji uwagi |
spełnione min. 6 objawów zaburzeń koncentracji uwagi
|
podtyp z przewagą nadruchliwości i nadmiernej impulsywności |
spełnione min. 6 objawów nadruchliwości i impulsywności
|
[1h]
2) objawy nadruchliwości lub zaburzenia koncentracji uwagi mogą występować również w przebiegu innych problemów zdrowotnych, których wykluczenie może wymagać badań dodatkowych.
Są to:
- nadczynność tarczycy
- zatrucie ołowiem
- znaczny przerost trzeciego migdałka
- ch. genetyczne i metaboliczne ( fenyloketonuria, zespół Wiliamsa, neurofibromatoza, Fra X, niedobór G6PD)
- płodowy zespół alkoholowy (FAS)
- padaczka
- następstwo urazów głowy i stanów zapalnych OUN
- zaburzenia lękowe
- zespół maltretowanego dziecka
- upośledzenie umysłowe
- całościowe zaburzenia rozwoju ( np. zespół Aspergera)
- nadużywanie substancji psychoaktywnych
- zaburzenia nastroju: zespoły depresyjne, maniakalne, hipomania
- zaburzenia psychotyczne
- przewlekłe przyjmowanie leków!: barbiturany, benzodiazepiny, leki p/padaczkowe, laki antyhistaminowe, teofilina, sympatykomimetyki, izoniazyd, sterydy [1i]
3) ADHD może nieraz współwystępować z innymi problemami, które należy następnie uwzględnić w planowaniu postępowania terapeutycznego, np:
- zaburzenia zachowania, zwłaszcza opozycyjno-buntownicze
- lęk, depresja
- moczenie mimowolne
- zanieczyszczanie się
- zaburzenia tikowe [1j]
Dopiero rozpoznanie i uświadomienie sobie problemu pozwala na skuteczną pomoc dziecku. Pomaganie to nieraz wymaga znacznego wysiłku, zwłaszcza na początku, kiedy dojść musi do zmian w samym postrzeganiu problemu, jednak cóż nie jest ważniejsze dla kochającego rodzica niż zdrowie i pomyślny rozwój własnego dziecka!
Bibliografia
- Wolańczyk T., Kołakowski A., Pisula A., Skotnicka M.: Dziecko z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD). Objawy i sposoby pomocy. Wydane przez autorów, Centrum CBT W-wa, dzięki grantowi edukacyjnemu firmy Eli Lilly. Strony: a-5, b-9-10, c- 38, d-15-17, e-14, f-11-13, g-18, h-5-8, i-31-32, j-32
-
Wolańczyk T., Komender J.: Zaburzenie hiperkinetyczne. W: Psychiatria dzieci i młodzieży.(Red.): Namysłowska I.PZWL W-wa 2004, strony: a-201-203, b-206
Informacje przygotowały studentki Koła Naukowego Psychiatrii i Psychiatrii Dzieci i Młodzieży-. Daniela Ferda i Zofia Mandrela pod kierownictwem opiekuna Koła – dr n.med. Małgorzaty Janas-Kozik. Koło działa przy Katedrze i Klinice Psychiatrii i Psychoterapii ŚAM w Katowicach. Kierownik Katedry i Kliniki: Dr hab. n. med. prof. nadzw. ŚAM Irena Krupka –Matuszczyk.