Klasyfikacja ICD-10
|
Klasyfikacja DSM-IV
|
G1. Brak uwagi.
min. 6 objawów przez min. 6 miesięcy
-
Częste nie zwracanie bliższej uwagi na szczegóły lub częste beztroskie błędy w pracy szkolnej, pracy lub innych czynnościach.
-
Częste trudności w utrzymywaniu uwagi na zadaniach lub czynnościach związanych z zabawą.
-
Często wydaje się nie słyszeć tego, co zostało do niego (do niej) powiedziane.
-
Częste trudności w postępowaniu według instrukcji albo w kończeniu pracy szkolnej, w pomocy w domu lub wypełnianiu obowiązków w miejscu pracy (ale nie z powodu zachowania opozycyjnego, ani niezrozumienia poleceń).
-
Często upośledzona umiejętność organizowania zadań i aktywności.
-
Częste unikanie lub silna niechęć do wykonywania zadań, wymagających wytrwałego wysiłku umysłowego, takich jak np. praca domowa.
-
Częste gubienie rzeczy niezbędnych do niektórych zadań lub czynności, takich jak przybory szkolne, ołówki, książki, zabawki lub narzędzia.
-
Często łatwe rozpraszanie uwagi przez zewnętrzne bodźce.
-
Częste zapominanie o codziennych sprawach.
|
A1. Zaburzenia koncentracji uwagi.
min. 6 objawów przez min. 6 miesięcy
-
Dziecko nie jest w stanie skoncentrować się na szczegółach podczas zajęć szkolnych, pracy lub w czasie wykonywania innych czynności. Popełnia błędy wynikające z niedbałości.
-
Dziecko ma trudności z utrzymaniem uwagi na zadaniach i grach.
-
Często wydaje się, że dziecko nie słucha tego, co się do niego mówi.
-
Dziecko nie stosuje się do podawanych kolejno instrukcji i ma kłopoty z dokończeniem zadań szkolnych i wypełnianiem codziennych obowiązków, jednak nie z powodu przeciwstawiania się lub niezrozumienia instrukcji.
-
Dziecko często ma trudności ze zorganizowaniem sobie pracy lub innych zajęć.
-
Dziecko nie lubi, ociąga się lub unika zajęć wymagających dłuższego wysiłku umysłowego, jak nauka szkolna lub odrabianie zajęć domowych.
-
Dziecko często gubi rzeczy niezbędne do pracy lub innych zajęć, np. zabawki, przybory szkolne, ołówki, książki, narzędzia.
-
Dziecko łatwo rozprasza się pod wpływem zewnętrznych bodźców.
-
Dziecko często zapomina o różnych codziennych sprawach.
|
G2. Nadmierna aktywność.
min. 3 objawy przez min. 6 miesięcy
-
Często niespokojnie porusza rękoma lub stopami albo wierci się na krześle.
-
Opuszcza miejsce w klasie podczas lekcji lub w innych sytuacjach, w których oczekiwane jest utrzymanie pozycji siedzącej.
-
Często jest nadmiernie rozbiegane lub wspina się na meble w sytuacjach, w których jest to niewłaściwe (w wieku młodzieńczym lub u dorosłych może występować jedynie poczucie niepokoju).
-
Często jest przesadnie hałaśliwe w zabawie lub ma trudności w zachowaniu spokoju w czasie wypoczynku.
-
Przejawia utrwalony wzorzec nadmiernej aktywności ruchowej, praktycznie nie modyfikowany przez społeczny kontekst i oczekiwania.
|
A2. Nadruchliwość i impulsywność
min. 6 objawów przez min. 6 miesięcy
Nadruchliwość
-
Dziecko ma często nerwowe ruchy rąk lub stóp, bądź nie jest w stanie usiedzieć w miejscu.
-
Dziecko wstaje z miejsca w czasie lekcji lub w innych sytuacjach wymagających spokojnego siedzenia.
-
Dziecko chodzi po pomieszczeniu lub wspina się na meble w sytuacjach , gdy jest to niewłaściwe.
-
Dziecko często ma trudności ze spokojnym bawieniem się lub odpoczywaniem.
-
Dziecko często jest w ruchu; „biega jak nakręcone”.
-
Dziecko często jest nadmiernie gadatliwe.
|
G3. Impulsywność
min. 1 objaw przez min. 6 miesięcy
-
Często udziela odpowiedzi przed dokończeniem pytania.
-
Często nie umie czekać w kolejce lub doczekać się swej rundy w grach lub innych sytuacjach grupowych.
-
Często przerywa lub przeszkadza innym (np. wtrąca się do rozmów lub gier innych osób)
-
Często jest nadmiernie gadatliwe.
|
Impulsywność
7. Dziecko wyrywa się z odpowiedzią zanim zostanie sformułowane pytanie.
8. Dziecko często ma kłopoty z zaczekaniem na swoją kolej.
9. Dziecko często przerywa lub przeszkadza innym (np. wtrąca się do rozmowy lub zabawy).
|
G4. Początek zaburzenia nie później niż w wieku 7 lat.
|
B. Niektóre upośledzające funkcjonowanie dziecka objawy zaburzeń koncentracji uwagi lub nadpobudliwości psychoruchowej ( nadruchliwości, impulsywności) ujawniły się przed 7 rokiem życia.
|
G5. Całościowość.
Kryteria są spełnione w więcej niż w 1 sytuacji, np. połączenie braku uwagi i nadaktywność występujące i w szkole i w domu lub zarówno w szkole, jak i w innych okolicznościach gdzie dziecko jest obserwowane, takich jak klinika.
|
C. Upośledzenie funkcjonowania dziecka spowodowane tymi objawami występuje w 2 lub więcej sytuacjach ( np. w szkole i w domu).
|
G6. Objawy od G1 do G3 powodują istotne klinicznie cierpienie lub upośledzenie w zakresie funkcjonowania społecznego, szkolnego lub zawodowego.
|
D. Stwierdza się klinicznie istotne upośledzenie funkcjonowania społecznego, zawodowego lub szkolnego ( w zakresie edukacji).
|
G7. Zaburzenie nie spełnia kryteriów całościowych zaburzeń rozwojowych, epizodu maniakalnego, epizodu depresyjnego, ani zaburzeń lękowych.
|
E. Objawy u dziecka nie występują w przebiegu przetrwałych zaburzeń rozwojowych, schizofrenii lub innych psychoz i nie można ich trafniej uznać za objawy innego zaburzenia psychicznego ( np. zaburzeń nastroju, lękowych, dysocjacyjnych lub nieprawidłowej osobowości).
|