Reklama:

ADHD - zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi: wymysł czy choroba?

Daniela Ferda, Zofia Mandrela

Ten tekst przeczytasz w 12 min.

ADHD - zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi: wymysł czy choroba?

ojoimages

Zabawa z dzieckiem

Obraz kliniczny i różnicowanie ADHD - zespołu deficytu uwagi z nadruchliwością, określanego także jako zespół hiperkinetyczny.

Reklama:

W Polsce obowiązuje klasyfikacja ICD-10, jednak często równolegle stawia się diagnozę wg DSM-IV ze względu na możliwość wyodrębnienia podtypów w tej drugiej klasyfikacji, co może być przydatne klinicznie.

Klasyfikacja ICD-10

Klasyfikacja DSM-IV

G1. Brak uwagi.

min. 6 objawów przez min. 6 miesięcy

  1. Częste nie zwracanie bliższej uwagi na szczegóły lub częste beztroskie błędy w pracy szkolnej, pracy lub innych czynnościach.
  2. Częste trudności w utrzymywaniu uwagi na zadaniach lub czynnościach związanych z zabawą.
  3. Często wydaje się nie słyszeć tego, co zostało do niego (do niej) powiedziane.
  4. Częste trudności w postępowaniu według instrukcji albo w kończeniu pracy szkolnej, w pomocy w domu lub wypełnianiu obowiązków w miejscu pracy (ale nie z powodu zachowania opozycyjnego, ani niezrozumienia poleceń).
  5. Często upośledzona umiejętność organizowania zadań i aktywności.
  6. Częste unikanie lub silna niechęć do wykonywania zadań, wymagających wytrwałego wysiłku umysłowego, takich jak np. praca domowa.
  7. Częste gubienie rzeczy niezbędnych do niektórych zadań lub czynności, takich jak przybory szkolne, ołówki, książki, zabawki lub narzędzia.
  8. Często łatwe rozpraszanie uwagi przez zewnętrzne bodźce.
  9. Częste zapominanie o codziennych sprawach.

A1. Zaburzenia koncentracji uwagi.

min. 6 objawów przez min. 6 miesięcy

  1. Dziecko nie jest w stanie skoncentrować się na szczegółach podczas zajęć szkolnych, pracy lub w czasie wykonywania innych czynności. Popełnia błędy wynikające z niedbałości.
  2. Dziecko ma trudności z utrzymaniem uwagi na zadaniach i grach.
  3. Często wydaje się, że dziecko nie słucha tego, co się do niego mówi.
  4. Dziecko nie stosuje się do podawanych kolejno instrukcji i ma kłopoty z dokończeniem zadań szkolnych i wypełnianiem codziennych obowiązków, jednak nie z powodu przeciwstawiania się lub niezrozumienia instrukcji.
  5. Dziecko często ma trudności ze zorganizowaniem sobie pracy lub innych zajęć.
  6. Dziecko nie lubi, ociąga się lub unika zajęć wymagających dłuższego wysiłku umysłowego, jak nauka szkolna lub odrabianie zajęć domowych.
  7. Dziecko często gubi rzeczy niezbędne do pracy lub innych zajęć, np. zabawki, przybory szkolne, ołówki, książki, narzędzia.
  8. Dziecko łatwo rozprasza się pod wpływem zewnętrznych bodźców.
  9. Dziecko często zapomina o różnych codziennych sprawach.

G2. Nadmierna aktywność.

min. 3 objawy przez min. 6 miesięcy

  1. Często niespokojnie porusza rękoma lub stopami albo wierci się na krześle.
  2. Opuszcza miejsce w klasie podczas lekcji lub w innych sytuacjach, w których oczekiwane jest utrzymanie pozycji siedzącej.
  3. Często jest nadmiernie rozbiegane lub wspina się na meble w sytuacjach, w których jest to niewłaściwe (w wieku młodzieńczym lub u dorosłych może występować jedynie poczucie niepokoju).
  4. Często jest przesadnie hałaśliwe w zabawie lub ma trudności w zachowaniu spokoju w czasie wypoczynku.
  5. Przejawia utrwalony wzorzec nadmiernej aktywności ruchowej, praktycznie nie modyfikowany przez społeczny kontekst i oczekiwania.

A2. Nadruchliwość i impulsywność

min. 6 objawów przez min. 6 miesięcy

Nadruchliwość

  1. Dziecko ma często nerwowe ruchy rąk lub stóp, bądź nie jest w stanie usiedzieć w miejscu.
  2. Dziecko wstaje z miejsca w czasie lekcji lub w innych sytuacjach wymagających spokojnego siedzenia.
  3. Dziecko chodzi po pomieszczeniu lub wspina się na meble w sytuacjach , gdy  jest to niewłaściwe.
  4. Dziecko często ma trudności ze spokojnym bawieniem się lub odpoczywaniem.
  5. Dziecko często jest w ruchu; „biega jak nakręcone”.
  6. Dziecko często jest nadmiernie gadatliwe.

  

G3. Impulsywność

min. 1 objaw przez min. 6 miesięcy

  1. Często udziela odpowiedzi przed dokończeniem pytania.
  2. Często nie umie czekać w kolejce lub doczekać się swej rundy w grach lub innych sytuacjach grupowych.
  3. Często przerywa lub przeszkadza innym (np. wtrąca się do rozmów lub gier innych osób)
  4. Często jest nadmiernie gadatliwe. 

 

Impulsywność

7. Dziecko wyrywa się z odpowiedzią zanim zostanie sformułowane pytanie.

8. Dziecko często ma kłopoty z zaczekaniem na swoją kolej.

9. Dziecko często przerywa lub przeszkadza innym (np. wtrąca się do rozmowy lub zabawy).

 

 

G4. Początek zaburzenia nie później niż w wieku 7 lat.

B. Niektóre upośledzające funkcjonowanie dziecka objawy zaburzeń koncentracji uwagi lub nadpobudliwości psychoruchowej ( nadruchliwości, impulsywności) ujawniły się przed 7 rokiem życia.

G5. Całościowość.

Kryteria są spełnione w więcej niż w 1 sytuacji, np. połączenie braku uwagi i nadaktywność występujące i w szkole i w domu lub zarówno w szkole, jak i w innych okolicznościach gdzie dziecko jest obserwowane, takich jak klinika.

C. Upośledzenie funkcjonowania dziecka spowodowane tymi objawami występuje w 2 lub więcej sytuacjach ( np. w szkole i w domu).

G6. Objawy od G1 do G3 powodują istotne klinicznie cierpienie lub upośledzenie w zakresie funkcjonowania społecznego, szkolnego lub zawodowego.

D. Stwierdza się klinicznie istotne upośledzenie funkcjonowania społecznego, zawodowego lub szkolnego ( w zakresie edukacji).

G7. Zaburzenie nie spełnia kryteriów całościowych zaburzeń rozwojowych, epizodu maniakalnego, epizodu depresyjnego, ani zaburzeń lękowych.

E. Objawy u dziecka nie występują w przebiegu przetrwałych zaburzeń rozwojowych, schizofrenii lub innych psychoz i nie można ich trafniej uznać za objawy innego zaburzenia psychicznego ( np. zaburzeń nastroju, lękowych, dysocjacyjnych lub nieprawidłowej osobowości).

POWIĄZANE DYSKUSJE NA FORUM Z KATEGORII Psyche

Kinaza kreatynowa, CK, izoenzym MB.
Witam, w maju ubiegłego roku gdy córka miała 3 miesiące trafiłyśmy do szpitala z zapaleniem płuc, w badaniach krwi podwyższone Alat, Aspat do kontroli w poradni. Pediatra w sierpniu zleciła zbadanie ...
Iga u 11 latka
Witam serdecznie, zbadaliśmy poziom immunoglobulin, gdyż syn często chorował w lipcu 2023 r poziom - 0,17 Później w styczniu poziom 0,01, a teraz odebrałam wynik
Fluconazole
Witam. Dostałam fluconazole dla córki która ma 3 tygodnie. Na pleśniawki w buzi. Tylko jak mam jej to podać smarować buzię w środku i język?
Przedwczesne dojrzewanie
Moja córka dostała miesiączkę w wieku 10 lat i 9 miesięcy. Wzrost obecnie 143 cm. Jesteśmy pod opieką endokrynologa ze względu na przedwczesne dojrzewanie płciowe. Wiek kostny przyspieszony o 2 lata....
Ob 74
Witam , mój synek 3 lata dziś odebrałam wyniki on 74 szok , nie wiem skąd taka liczba strasznie się boje . Dziecko ogólnie nie gorączkuje , słabiej je ale je , piję normalnie ... W nocy mi się wybudz...
Jak dbać o mikroflorę dziecka?
Cześć Forumowicze! Jakie praktyki i strategie stosujecie, aby zadbać o mikroflorę Waszych dzieci? Czy stosujecie jakieś suplementy probiotyczne dla Waszych dzieci? Jeśli tak, jakie są Wasze ul...
Reklama:
Reklama: